Bokbloggsjerka - böcker baserade på film


Idag är också jag med och svarar på bokbloggsjerkan, första gången sen jerkan kom tillbaka. Här är veckans fråga av Annika.

Vilka böcker tycker du är bäst som är baserade på tv/film?


För nåt år sen såg jag tv-serien the 4400, en sci-fi-ish serie där 4400 försvunna personer nu plötsligt dyker upp igen och alla har de någon slags superkraft. Älskade den här serien och var så lycklig när jag hade hittat den. Men då lags serien ner och hjälp vilken mängd obesvarade frågor jag hade. Googlade en stund och hittade sedan tre böcker baserade på serien. De två senare böckerna utspelar sig efter tv-serien och lär ska innehålla många svar på frågorna som inte hann besvaras så länge serien ännu filmades. Jag har läst Wet Work och Welcome to Promise City. Must reads för fans av the 4400. Promises Broken står oläst i hyllan fortfarande. 


Sen har jag också fem böcker baserade på serien the X-files. Jag har faktiskt inte läst någon av dem ännu men vill absolut göra det. De är dessutom väldigt korta, under 100 sidor, så de är nog snabblästa. Kanske under höstens Fall into Fantasy readathon? 


Jag tycker det är väldigt spännande med böcker baserade på tv-serier/filmer.  Det är ju självklart mestadels fans som köper såna böcker eftersom de, enligt mina erfarenheter, inte är så välskrivna utan folk läser dem för att komplettera favoritserien/filmen. Hoppas få många nya tips på böcker baserade på film/tv nu under helgen genom era inlägg. 

Kommentarer

  1. The 4400 har jag också en del obesvarade frågor om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, hoppas att sista boken har de flesta svaren :)

      Radera
  2. Jag började se 4400 men såg nog aldrig klart alla avsnitt, men har för mig att jag gillade det jag såg i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. det var duktigt! jag kan inte ett enda exempel på böcker som skrivits efter film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är nog svåra att hitta om man inte är specifikt intresserad i just den tvserien eller filmen :)

      Radera
  4. Här var det helt okända titlar för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är riktigt bra sci-fi serier. Synd bara att the 4400 inte blev färdigfilmat.

      Radera
  5. Svar
    1. Nej den hann nog inte bli så populär :)

      Radera
  6. Har precis börjat titta på "The 4400" så det var intressant att se att det fanns böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul ! Tror nog absolut att du också kommmer vilja läsa böckerna sen :)

      Radera
  7. X-files har man ju sett, riktigt bra serie.

    SvaraRadera
  8. 4400 lät ju inte helt fel som tv-serie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra ! Men somsagt, tråkigt att den inte kunde fortsätta.

      Radera
  9. Böckerna baserade på X-Files blir jag nyfiken på. 4400 tycker jag mig känna igen lite vagt - har ingen aning om varför. Får nog ta reda på det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är också sugen att läsa dem nu :D

      Radera
  10. X-files har jag ju sett, men visste faktiskt inte att det fanns böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min pojkvän sa nångång att han läste böckerna när han var yngre så då började jag jaga på loppisar :)

      Radera
  11. The 4400 plöjde vi alla avsnitt av, och så tog det stopp utan att det kom fler filmer. Snopet. Jag gillar inte när trådarna inte knyts ihop på slutet. Om böckerna ger ett svar om hur det går, så måste jag nog läsa dem. Filmerna var i alla fall väldigt spännande och bra. Precis som Arkiv X.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, så otroligt frustrerande. Lite fortsättning fick man nog redan i den jag läste, hoppas på ännu fler svar i den följande :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek