Bokåret 2015 - en enkät

Hittade den här enkäten hos Amanda på Booksessed och känner att den hade precis allt jag behöver för att sammanfatta året.

1. Hur många böcker har du läst år 2015?
20 st, personligt rekord ! Är så himla nöjd över det här fastän det fortfarande är 4 gånger mindre än ni andra bokbloggare läser och färre än jag själv skulle önska att jag skulle hinna läsa. Vet inte varför jag envisas om att jämföra mig med alla andra då jag vet att det inte är en tävling om vem som läst mest utan endast en tävling med en själv.  Att läsa i min egen takt är det jag njuter av allra mest.

2. De fem sämsta böckerna du läste? 
Kvaliteten på de jag läst i år har varit så hög att även de 5 sämsta är rätt så bra. Därför kommer jag bara nämna två stycken som inte gav mig nästan något alls.
- Anything but Typical av Nora Raleigh Baskin (historia som hade chansen att vara fantastisk men som hade sånt himla stort antiklimax)
- A Room of Rain av Gary Fincke (novellsamling där jag älskade ett par stycken men resten var inte alls i min smak)

3. De fem bästa?
I ordingsföljd:
5. The Wishing Spell - Fantastiska fortsättningar på de traditionella sagorna som vi känner så väl.
4. The One and Only Ivan - Rolig, unik och känslosam. Precis min stil av läsning !
3. Wonder - historia som jag ofta tänker tillbaka på och rekommenderar åt alla.
2. Half Bad - Älskar berättarsstilen och historien är så spännande att jag bara vill läsa mer !
1. Extremely Loud and Incredibly close - bästa boken jag läst i mitt liv, sån fantastisk läsupplevelse.

4. Den sorgligaste boken du läste?

Kanske mera ledsam än sorglig men hur som helst hade jag en stor klump i magen under hela läsningen.



5. Den du aldrig kommer glömma?

Känner på mig att jag kommer upprepa mig väldigt många gånger under den här enkäten men Extremely Loud gav mig så mycket.



6. Den mest spännande?

Det händer kanske inte så mycket i den här men jag var på helspänn under hela läsningen och ville verkligen veta hur den skulle sluta. Trodde liksom hela tiden att jag skulle bli skrämd eller att den skulle bli väldigt obehaglig plötsligt.



7. Den längsta?

523 sidor



8 ... och kortaste?

195 sidor




9. Den med vackrast omslag?



10. Den med fulast omslag?



12. Hur många böcker recenserade du?
10 av dem, alltså hälften. Eftersom det här är första året jag recenserat böckerna jag läser är jag väldigt nöjd med 50%

13. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2015? 
Ja, The Invention of Hugo Cabret, Extremely Loud and Incredibly Close, The Maze Runner och The Scorch Trials.

14. Hur många seriealbum läste du?
2 st - iZombie vol 1 och Nimona

15. Hur många av böckerna kom ut 2015?
2 stycken (A room of rain och Tredje principen)

16. En som bok alla borde läsa?
Wonder av R.J Palacio passar alla och är så viktig !

17. Den roligaste boken du läste?
Let it Snow, mest tack vare Johnsons historia som var det roligaste jag läst på länge !

18. Den mest hypade boken du läste?
Kanske Livet efter dig av JoJo Moyes.

19. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
The Wishing Spell ! Hoppades så att jag skulle gilla den och OM jag gjorde det !

20. Den du blev mest besviken på?
Anything but typical. Skulle ha kunnat vara så bra men nej.

21. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Joulutarina av Marko Leino. Den finns översatt till engelska hörni ! Nästa års julkalender kanske ?

22. Vilka fem böcker som kommer ut 2016 ser du mest fram emot att läsa?
Har så himla dålig koll men här är 3 som jag vet att publiceras 2016 och som jag vill läsa.
Half Lost - fast jag inte läst Half Wild ännu ehm.
The Fever Code - En prequel i Maze Runner serien.
Furthermore av Taherer Mafi - Har inte läst hennes tidigare böcker men den här låter helt i min smak!

23. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Half Wild av Sally Green väntar snällt i hyllan

24. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2015?
Jag har nog pratat mest om Tredje Principen tror jag.

25. Den bästa serien du upptäckte under 2015?
Det beror ju på hu man tolkar 'upptäckte'  men måste säga Harry Potter eftersom jag aldrig läst böckerna förut och i år läste jag de två första böckerna i serien.

26. Den bok du såg mest fram emot?
Möjligtvis The Maze Runner. Har velat läsa den så länge innan den till slut blev läst.

27. Favoritförfattare du upptäckte 2015?
Sally Green, älskar henne ! Och att jag träffade henne på bokmässan gjorde det bara ännu bättre.

28. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
August i Wonder som jag fortfarande tänker på nästan varje dag.

29. Vilken bok påverkade dig mest?



30. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2015?
Harry Potter absolut ! Varför, varför, varför ? Och varför har jag inte läst tredje boken ännu fastän den är min favorit av filmerna och det är snart ett år sen jag läste de två första böckerna?!

31. Favoritcitat från en bok du läst 2015?
One should be kinder than needed. - Wonder

32. Den bok du läste 2015, som du kan tänka dig att läsa om 2016?
Det skulle nog vara någon av de snabblästa favoriterna isåfall, alltså Wonder eller The one and only Ivan.



Kommentarer

  1. Anything but typical var ju så himla fin framsidan! Synd att du blev lite besviken på den. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa jag älskar omslaget ! Hade kanske lite för höga förväntningar :) kram!

      Radera
  2. Låter som om du har haft ett fantastisk bokår! Och ja sluta jämnföra dig med andra, det finns alltid någon som kommer läsa mer än dig och någon som kommer läsa mindre. Sen hur mycket man hinner läsa beror ju på en massa olika saker, så jämför dig inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord, du har ju så rätt :)

      Radera
  3. Har taggat dig! http://bokparadis.blogg.se/2016/january/nyarsloftestaggen.html#comment

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att läsa dina svar!! Jag älskade också Extremely Loud när jag läste den för några år sen. Safran Foers bok Äta djur var också väldigt bra, men jag har inte lyckats ta mig igenom den som heter Everything is Illuminated...

    Och håller med föregående, jämför inte dig med andra i läsningen av böcker! Det varken borde vara eller är någon tävling. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att Everything is Illuminated inte lika omtyckt som hans andra böcker, men Äta djur är jag mycket intresserad av ! Jag ska försöka köra mitt eget race i år, utan att jämföra mig med andra :)

      Radera
    2. Den är nog mer obegriplig eftersom den är så meta, den handlar om en karaktär som heter likadant som honom och jag kom inte förbi inledningen. Men tänker att jag ska försöka en gång till ändå. Äta djur är ju en faktabok men en väldigt medryckande och personlig sådan som jag egentligen tycker att alla borde läsa någon gång. Den fick iallafall mig att tänka mer på vad jag äter.

      Radera
    3. Den låter väldigt intressant :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek