Schitzo-cookie sprider bokbloggskärlek

Lördag igen och idag har jag glädjen att ha Miriam som gästbloggare i Mer kärlek åt bokbloggare. Här får vi läsa om historien bakom bloggen, vad bloggen innehåller idag och vad vi kan vänta oss i framtiden. För att läsa Miriams blogg Schitzo-cookie's bokblogg, klicka på bilden nedan.



- Hur kom ditt bloggnamn till ?
Mitt bloggnamn är mitt sen snart 10 år sen tillbaka alias på nätet. Namnet är en sammanslagning av två Living Dead samlardockor jag samlade på när jag gick i gymnasiet.  Jag har skrivit ett helt inlägg om namnet HÄR. =)

Bild jag gjort på Cookie.


- Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?
Jag har bloggat sen 26 april 2011 så 4 år ^^. Jag startade för att jag hade börjat läsa så många bokbloggar och hade precis kommit igång med mitt läsande igen.  Blev så himla sugen på att blogga själv. Var dock stört rädd för att skriva dåligt, men gick ju bra och vande mig snabbt. Ångrar det inte en sekund!

- Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)
Filma book hauls är skitkul, dock blir det väldigt sällan för att jag bara vågar filma om jag är ensam hemma... Eftersom jag på senaste år inte haft egen lägenhet utan bott i kollektiv, eller med en rumskompis eller som nu hemma hos föräldrarna (varav pappa är pensionär och hemma hela dagarna) så blir det nästan aldrig några videos. Får helt enkelt ta och komma över den rädslan :P. 

Annars är jag lite lat av mig så då är inlägg med många bilder och lite text skönt :P, tex var julklappstips-inläggen kul att göra. 

- Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?
Jag älskar omslag och bilder, så läser eg bara bloggar som har många bilder, för mycket text blir jag stressad av :P. Annars gillar jag topplistor, recensioner på böcker jag velar om att köpa, eller recensioner på böcker jag vill diskutera av mig om.  ÄLSKAR också seriealbum så sånna recensioner läser jag alltid, såvida det inte är en volym som kan spoila något. 

>- Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Den här bilden summerar rätt bra tycker jag: Seriealbum (gärna superhjältar) 
+ YA + någon deckare ibland. 

- Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?
Massor! Bland annat spela brädspel, teckna och pyssla med tex pärlplattor ^^.


- Vad läser du just nu ? 
Jag har precis påbörjat mitt skräck-tema på bloggen igen inför Halloween, så jag läser en horror serie, the Woods - vol 1 och skräck-kungen John Ajivide Lindqvist's senaste, Himmelstrand.  Har en stoor skräck-beställning på g så längtar efter den!


- Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Nej det är det jag ser bloggen som =). Jätteskönt att ha allt samlat, vad man läst och vad man tyckte om dem. Har en egen sida tex där jag listar alla serier jag följer, det är väldigt najs så jag har en klar överblick. Annars har jag även allt samlat på mitt Goodreads-konto

- Hur många rec.ex. får du i månaden ? 
Olika, men blir väl runt 0-5 beroende på hur mycket jag läser och hur många jag redan har olästa hemma. Denna månad blev det nog tre stycken, men har beställt och hoppas jag får några till då två av dem redan är utlästa. Galet svårt att låta bli att beställa för mycket och mer hela tiden, gratis är ju så najs!

- Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?
Ja massor, det är ju det bästa! Hade gärna velat hitta fler men är lite svårt att komma folk nära, blir ju mest väldigt ytliga kontakter. Sen är jag lite äldre än de flesta ungdomsbokbloggarna, så är väl kanske därför. 

Är få jag träffat på riktigt men Boktycke känner jag mig lite närmare då vi haft och hängt på en hel del bokträffar ihop nere i Skåne så det är väldigt kul. Sen följer jag många på instagram och då känns det som man känner varandra lite bättre. För att man får se mer och inte bara om böcker man läser, tex Anna från Sagan om Sagorna,  Elen på Bokpotaten och Ceclilia från Vår bokvärldAnnars har jag en känsla av att jag skulle kunna klicka med David från Oarya om jag träffade honom irl på någon bokträff någon gång!

- Nämn en negativ sak med bokbloggandet
Att man blir så fattig :P Finns för mycket böcker och serier man vill köpa hela tiden. Att man har en så lååång TBR-lista att man konstant är stressad. Men i slutändan är det ändå värt det, har haft paus från bloggen några gånger och även om jag då var mindre stressad så saknade jag den och bloggvärlden för mycket.

- Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)
Förut hade jag, nu är jag mer chill och hoppas på att folk gillar den bara. 

Nästa mål är väl att göra mer videos, är så insnöad i seriealbum och tecknat just nu att jag tänker starta en Youtube-kanal som fokuserar på det, gissar att kanske bloggen hamnar lite i skymundan då men hoppas att jag hinner med båda. 

- Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 
Förutom de jag redan nämnt ovan:

Read N See - Den enda andra superserie-nörden jag hittat. Skulle inte klara mig utan din blogg och dina comic recensioner utan att känna mig så himla ensam i mitt nörderi ^^. Av den anledningen måste jag även nämna  Simon säger som är den enda helt seriealbums-blogg jag känner till och Swebookobsession som är en duktig serieläsare. 

En ny blogg jag precis börjat följa är annars Tentakelmonster som i bloggnamnet i sig är helt awesome, vem gillar inte tentakler !?

Som sista i smyg vill jag även säga att jag saknat Bokskadad's blogg och hoppas att hon kommit tillbaka nu!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek