Böcker som skrämmer mig

När jag var i tonåren såg jag massor med skräckfilmer. Såna där man blir skrämd och hoppar till stup i kvarten. Åh vilken kick. Men detta har resulterat i att jag är rädd för speglar, tomrummet i baksätet på bilen då du själv stiger in i framsätet, att radion eller TV:n ska slå på mitt i allt, duschdraperier/duschskåp, att gå med ryggen bar i mörkret, Scream och freaking fåglar.

Så, här har vi några böcker jag så gärna vill men aldrig kommer läsa för att jag helt enkelt är en stor fegis i dagens läge.


Låt den rätte komma in - Och egentligen allt av John Ajvide Lindqvist. Åh de är så snygga och folk älskar ju dem men nej, de kommer nog aldrig finnas i hyllan hemma hos mig.
Jurtjyrkogården - Det finns så mycket av King jag vill och ska läsa men den här är nog för läskig för mig känner jag.
Det - Nej, nej, bara nej.

Någon som läst nån av de här ? Är de så läskiga som jag tror ?
Har ni några böcker ni aldrig skulle läsa ?



Kommentarer

  1. Hua!
    Jag klarar inte av böcker där något hemskt händer med djuren! Spelar ingen roll om de har rabies (Cujo) eller något annat som gör dem galna, jag gråter ändå :(

    SvaraRadera
  2. Skönt att man inte är ensam om att vara en fegis :)
    Har bestämt mig för att läsa Färjan pga alla tjatar om att den är så bra men är redan rädd....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Färjan borde jag ha haft med i inlägget också ! Är SÅ nyfiken på den men har accepterat att jag aldrig kommer våga läsa den. Ska bli spännande att höra vad du tyckte om den sen :)

      Radera
  3. Precis såhär är jag! Har en gång i tiden varit så sjukligt mörkrädd att jag som sextonåring stått och storbölat på en busshållplats för att jag varit tvungen att sova ensam hemma (hade vindsluckan i mitt rum. Låt mig bara säga: The Grudge. Kunde inte sova själv på flera veckor efter att jag sett den. Sen såg jag den igen) och blev verkligen begränsad av det. Och lite sitter ju kvar. Tror att tjejen ur exorcisten ska dyka upp varje gång jag sätter på datorn, att ord ska dyka upp i det statiska bruset från högtalarna osv. MEN det jag skulle komma till: jag klarar skräck i bokformat väldigt bra. Jag älskar filmskräck också, men just bok är det sällan några problem med. Och speciellt John Ajvide Lindqvist är egentligen väldigt oläskig. Han håller sig i ett skräckspektrum, men egentligen... Blir det inte speciellt läskigt (förutom hans novell Speciella omständigheter dårå. Fyfan). Alltså det är döda som vaknar, det är en vampyr som bor i förorten och det är ganska quirky och lågmält - men läskigt... Nä. Däremot kan du ju skippa Jurtjyrkogården. Läste den förra sommaren och den kan vara lite obehaglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså vindslucka i sovrummet.. I feel your pain. Intressant det du säger om John Ajvide Lindqvists böcker, kanske jag borde ge dem e chans för är verkligen sugen på att läsa dem.

      Radera
  4. På tal om Färjan så vill jag verkligen (och tänker) läsa den, men kan vara att jag inte vågar åka båt mellan Finland och Sverige efter det xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säker på att jag aldrig skulle sätta foten på Sverigebåten igen om jag läste Färjan haha. Men jag är nyfiken att höra vad du tycker om den sen :D

      Radera
  5. Jag har varit skräckfantast sedan jag var ganska liten och det är sällan jag blir skrämd på riktigt av vare sig böcker eller film. När det gäller böcker så går det över så fort jag slagit igen pärmarna. Annars är den läskigaste bok jag läst Varsel (eller The Shining som den heter nu) av Stephen King. Den enda film som skrämt mig på riktigt är Poltergeist, efter att ha sett den gick jag inte ner i källaren på tre veckor :)

    Låt den rätte komma in är inte läskig på ett läskigt sätt, det går inte att förklara, men den är egentligen bara väldigt bra. Har för mig att det var någon scen som var lite äcklig, förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter ett tag blir man nog härdad, det har jag märkt själv också. Måste läsa mera om Låt den rätte komma in, kanske jag i framtiden kan ta mig an den ändå.

      Radera
  6. Har läst allihop! ;) Men så är jag inte heller så lättskrämd :)
    Jag är gärna med och svarar på dina frågor! (och så lägger jag till din blogg i min länklista, jättebra ju!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hoppas jag någon gång kommer över rädslan för dessa böcker :D så roligt ! Jag mailar dig direkt !

      Radera
  7. Jag har läst alla tre. Jag gillar att bli skrämd, om gillar är rätta ordet.. Men, ja, jag drar mig lite för att läsa "Färjan" av Mats Strandberg. Eller, jag kommer ju att läsa den, men det kan hända vi börjar flyga till Sverige sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror verkligen Färjan är behaglig. Jag var över till Umeå med båt i helgen och då satt jag och tänkte att tack o lov att jag inte läst Färjan för nu kan jag sitta här i i lugn och ro utan skräckbilder i huvudet :)

      Radera
  8. Läste Låt den rätte komma in och en av attackerna skedde i simhallen vid vår skola kan säga att simningen inte var kul efter det för det var en rätt äcklig scen

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh kan tänka mig att det finns i tankar ett tag efter att man läst det..

      Radera
    2. Jo speciellt eftersom man skulle ha simning på gymnastiken dagen efter och kommer in i omklädningsrummet (där scenen hände) och man ser allt framför sig. Har aldrig bytt om så fort i hela mitt liv xD

      Radera
  9. Är lite sugen på att läsa Jurtjyrkogården nu till Halloween. Tack för förfrågan att delta i ditt spridande av bloggkärlek, jag är gärna med. Mejla mig på johannasdeckarhorna@gmail.com :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den skulle säkert passa bra som Halloweenbok ! Så kul, har mailat dig :)

      Radera
  10. Jag älskar ju skräck. Stephen King är en favorit och jag har läst Det :) Jag gillar den! Även filmen. Däremot Jurtjyrkogården är ju den enda King-boken jag vägrar läsa :p. Jag såg filmen när jag var en aning för ung och hade svårt att sova flera nätter efter, så jag vågar faktiskt inte läsa boken :p.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog tacka nej till både filmen och boken. Synd, för de är säkert som du säger bra båda två :) Trodde faktiskt att du läst alla King-böcker, eller iallafall de äldre så intressant att höra att också de större Kingfansen kan välja bort en bok som Jurtjyrkogården :D vilket förstås bara gör mig ännu mera säker på att jag inte vill läsa den..

      Radera
  11. Snyggt omslag till IT, inte som mitt gamla. Tack för frågan om bloggkärlek, det är klart vi ska ha mycket kärlek. Jag eftersöker ofta nya bokbloggar att läsa. Jag är gärna med eggetbok@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var väldigt snyggt ! Men vad glad jag blir, har mailat dig :)

      Radera
  12. Har läst en bok av Ajvide Lindqvist, Hanteringen av odöda, men den var alldeles för otäckt för mig, så någon mer bok av honom blir det inte för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh nu blir jag också orolig ju :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek