Böcker med Johanna sprider bokbloggskärlek

Då var det lördag igen och här ska det spridas bokbloggskärlek som vanligt. Denna lördag får vi fördjupa oss i Johannas blogghistoria. Vad hon läser, skriver och gör på sidan om bloggen. Klicka på bilden nedan för att komma till hennes blogg Böcker med Johanna.


1. Hur kom ditt bloggnamn till?


Jag ville ha ett enkelt namn som var lätt att komma ihåg, och helst relaterat till böcker. Satt och spånade lite och så fastnade jag för Böcker med Johanna.


2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga?

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att läsa och skriva, och innan jag startade Böcker med Johanna skrev jag på ett flertal olika bloggar. I juli 2013 bestämde jag mig dock för att dra igång på nytt och nischa mig mot lite äldre ungdomslitteratur, och på den vägen är det.


3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)



Hmm, jag tycker det är kul att skriva de flesta typer av inlägg, men diskussions/mer debatt-liknande inlägg gillar jag mycket! Tycker om att arbeta med en text och formulera, och skriva om, tankar och åsikter. Råkar ha en förkärlek till gifs också. De är mysiga.



4.  Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?


Det allra mesta, egentligen. Diskussionsinlägg, recensioner, tips och nyheter, kommentarer på böcker eller livet i allmänhet. Fina bilder och variation är alltid vinnande.


5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Klassiker. Historia. Witty.


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)


Min idealbok. Hjälp. Omkring 400 sidor. Fascinerande handling, en sådan där som riktigt griper tag i en och inte släpper taget. Gärna med inslag av historia. Intressanta och starka karaktärer. Levande språk. Välskriven. Ett ont-i-hjärtat slut. Därefter tillhörande abstinensbesvär.



7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet?


Att skriva är ett stort intresse, så det gör jag gärna (även om det mest kanaliseras genom bloggen). Tycker också mycket om musik, både att lyssna och spela, träna, umgås med folk (räknas det som ett intresse?) och se på serier.


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.


Bilden talar för sig själv.



9. Vad läser du just nu? 


Just nu läser jag Cry, the Beloved Country av Alan Paton.


10. Hylla en författare!


Emily Brontë. Ja, hon skriver fantastiskt. Ja, jag älskar Wuthering Heights. Nej, brittiska 1800-tals romaner är inte tråkiga. Ja, hennes dikter är otroliga. Ja, Emily Brontë förtjänar att hyllas.


11. Hur många böcker läser du om året?


Det varierar väldigt mycket. Förr (det vill säga, för något år sedan) var jag uppe i 80 böcker per år. Nu handlar det snarare om omkring 50 böcker om året. Läser förvisso lite tyngre böcker nu än jag gjorde när jag var 14-15, men dessvärre har läsningen minskat också.



12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?


Jag använder Goodreads, som är ett slags läsdagbok/ett forum på internet. Väldigt användbart.


13. Hur många rec.ex. får du i månaden? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex?


Det varierar väldigt mycket. Alltifrån ett till ett par i månaden. Lite då och då helt enkelt.


14. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)



Alla gånger jag blivit så fint bemött, både på min blogg och andras, i kommentarer. När jag fått respons på inlägg jag skrivit. De gånger jag funderat på att sluta men trots det valt att stanna kvar.


15. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)


Det varierar från vecka till vecka. Men för det mesta rör det sig om någon/några timmar i veckan. Små, korta inlägg är inte så tidskrävande, men skriver jag recensioner eller liknande är det klart att det kräver mer eftertanke och tid.


16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

För lite tid. För mycket att skriva.



17. Vad är det roligaste med att bokblogga?


Att få uttrycka sina åsikter, och ha ett forum där man kan möta andra bokälskare och likasinnade. Likaså att få dela glädjen över att läsa.


18. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg? (Nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok...)


Nej, jag har inga specifika mål eller framtidsplaner för bloggen, förutom att jag gärna skulle vilja uppdatera mer regelbundet, och skriva fler recensioner.


19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 


Countless Books

Inuti en bok

Bokugglan


Gå in och läs läs läs - superfina bloggar!

Kommentarer

  1. omg, hittade till din blogg för att jag läser böcker med johanna och du kommer också från jakobstad och har en bokblogg om ungefär samma typ av litteratur som jag läser? bor visserligen alldeles bredvid malmö där jag studerar skrivande nu men det känns bara som ett sådant himla sammanträffande. hade en egen bokblogg i flera år som jag slutade med för att jag aldrig hade tid att blogga, men saknar den massor ibland, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt ! Världen är liten ^^ kul att du hittade hit ! Och hör gärna av dig om du börjar blogga igen så jag hittar dit :D

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek