I read, I travel, I become - tag

Som vi alla vet får vi som läser resa vart som helst bara genom att öppna en ny bok. Själv har jag fått besöka många underbara ställen och världar genom böcker och det är absolut det jag älskar mest med att läsa. Därför har jag gjort denna tag. För att sprida läs&res-glädje ! 


1. Favoritvy i böcker - Jag gillar nog böcker som utspelar sig i småstäder bäst med små lokala affärer och där alla står varandra nära. Även om en fin historia ute på landet också kan vara riktigt mysig.



2. Favoritvärld i en bok/bokserie - Chris Colfers The Land of Stories alla gånger !

3. Var läser du bäst: flygplan, bil, tåg, buss eller annat transportmedel - Kan varken läsa i bilen eller bussen för att jag börjar må dåligt direkt så jag måste nog säga i planet.

4. Vad läser du helst för typ av böcker på resan - Feelgood absolut, spelar ingen roll vilken typ av resa jag är på.



5. Fantasivärld eller verklighet - Har ett par riktigt stora favoriter som utspelar sig i en fantasivärld men måste nog ändå säga verkligheten. Men då måste historien vara väldigt intressant för att väga upp spänningen som en ny värld ger.

6.  Tidsresor: föredrar du att läsa om dåtiden, nutiden eller framtiden - Nutiden lockar mig nog mest. Läser överlägset mest av det också.

7.  Besöker du hellre bokhandelskedjor eller privata lokala bokhandlar när du är utanför din hemstad - Åh, kan inte välja faktiskt. Absolut älskar att gå i små lokala bokhandlar och fynda någon liten pärla man aldrig annars skulle hitta men de stora kedjorna har ju de nyaste böckerna som jag så gärna vill ha.



8. Land/stad/plats jag vill besöka p.g.a en bok - Amsterdam tack vare The Fault in our Stars. Låter så förbaskat fint och Anne Frank museet vore väldigt intressant att se.

9. Bokkaraktär du skulle vilja ha med dig på en resa - Bara för att jag älskar Minho från Maze Runner serien (hans humor i böckerna är så klockren!) skulle jag nog bjuda med honom på en resa. Det skulle inte kunna bli annat än roligt. + att han såklart skulle se ut som Ki Hong Lee.

10. Nämn en stad/ett land/en plats där du skulle vilja att en bok skulle utspela sig - Jag skulle nog vilja hitta en riktigt bra bok som utspelade sig det finska Lappland. Historien skulle ha mörka, kalla, mysiga kvällar, norrsken, renar och massvis med snö.



11. Rekommendera en bok där resande/utforskande av plats har en stor roll - Dan Browns böcker har tagit mig till såna storslagna ställen och fått mig att drömma om att själv åka dit någon gång. Min absoluta favorit är Angels and Demons. En av mina favoritböcker nånsin, mycket bättre än The DaVinci Code.

12. Om du fick välja en bok som du skulle resa jorden runt med och rekommendera människor att läsa, vilken skulle du välja - Exremely Loud and Incredibly Close skulle jag absolut önska att alla skulle läsa. Den är underbart fin! Jag skulle prata om allt viktigt man kan lära sig av den och vilken otroligt fin läsupplevelse den ger.

13.  Beskriv din drömresa/favoritresa med ett bokomslag eller en boktitel - Looking for Alaska. Alaska ser så fantastiskt vackert ut och det vore nog en upplevelse att åka dit.




13. Tagga 3 personer - Jag taggar följande bloggare att göra I read, I travel, I become taggen:
Sandra på Snowglitter
Anna på Fantastiska Berättelser
Elin på Bokparadiset

Have fun !

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek