Störtlopp eller slalomläsning ?

För ett år sen skulle jag aldrig ha läst flera böcker på samma gång. Jag klarade inte av att vara i två världar samtidigt. Annat är det nu, då jag alltid har minst två böcker på gång. Det började med att jag var mitt i en fysisk bok men inte kunde läsa den på natten då maken sov (jag jobbar kvällar så vi har lite olika dygnsrytm). Så då började jag med en annan bok som e-boK, perfekt då jag inte behövde ha på någon lampa. Så nu har jag alltid en fysik bok och en e-bok som jag läser. Helst ska de nog ändå vara ganska olika varandra, till genre och gärna språk så att de inte går in i varandra.

Hur är det med er ? Hör ni till de som helst läser en bok åt gången eller är ni vana slalomläsare ? 



Kommentarer

  1. En bok i taget, inget snack. Möjligtvis att jag skulle kunna läsa en bok och en graphic novel samtidigt, men annars inte. Jag funderar t o m på att tillämpa samma strategi när det gäller tv-serier, plöja en säsong i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser allt för många serier samtidigt faktiskt.. Har alltid en som jag sträcktittar men så följer jag också ett tiotal som kommer en gång i veckan. Det blir lite mycket ibland.

      Radera
  2. Jag har alltid slalomläst! För några år sedan kunde jag slalomläsa 5 böcker samtidigt innan jag fann kanske två stycken som jag fastnade för och därefter läste bra de två. Men nu för tiden så kör jag för det mesta på två stycken och satsar på dem direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, så många skulle jag inte klara :D Två böcker tycker jag är riktigt lagom :)

      Radera
  3. Jag är en stor slalomläsare, som mest nog läst 10 st samtidigt, men då oftast blir några lidande och jag kan ta flera månader på att läsa ut dem. Och allt beror på att jag vill läsa allt på en gång och vill byta stil på böcker ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så många! Jag tycker också om att få välja bok efter humör :)

      Radera
  4. Jag brukar ha två igång samtidigt nu för tiden :) Just nu har jag en skönlitterär, och kommer nog börja med en till fast mer åt spänningshållet också. Plus en bok om kartor som jag läser lite i då och då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också gilla att ha en fackbok som jag kan läsa i ibland vid sidan om "huvudboken" :)

      Radera
  5. Jag har precis som du aldrig slalomläst tidigare, men har börjat den senaste tiden. Mycket handlar om att jag lyssnar på en ljudbok i bilen på väg till jobbet och sedan läser en fysisk hemma. Just nu läser jag faktiskt två fysiska då den ena är en novellsamling och jag läser en novell lite då och då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med ljudbok skulle ju kunna vara ett alternativ för mig också då jag skulle kunna lyssna på natten i hörlurar. Tack för tipset :)

      Radera
    2. *reklam* Går du in via det här inlägget på min blogg, så får du testa BookBeat i 1 mån istället för 2v :)
      https://elinasbokliv.blogspot.se/2017/12/lyssna-in-julen.html

      Radera
  6. Jag läser fler samtidigt. En pocket på tåget till jobbet och en inbunden hemma i soffan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det är ju inte så smidigt med en stor inbunden bok i väskan så det är en bra lösning :)

      Radera
  7. Förut läste jag alltid flera böcker samtidigt, nu försöker jag fokusera på 1 i taget, undantag när jag läser en e-bok och en fysisk bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara riktigt skönt att fokusera på bara en bok ibland :)

      Radera
  8. Förut var jag en stor slalomläsare. Nu är jag visserligen fortfarande en slalomläsare, men oftast bara om det är olika typer av böcker. Typ en roman + en fackbok, eller roman + grafisk novell. Ibland (för ofta) händer det att jag råkar ha flera romaner på gång samtidigt, men då blir det oftast en som tar fokus och de andra får vänta. Måste bli bättre på att faktiskt inte påbörja någon annan förrän jag läst klart den jag håller på med känner jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också många påbörjade böcker som lämnat till sidan.. Jag vill också bli bättre på att avsluta böcker :)

      Radera
  9. Jag har nog alltid slalomläst. Minns när jag var 8-10 år och hade en hög med kanske 6-7 böcker på bokpallen, och läste ett kapitel i varje, för att sedan börja om på första boken igen. Jag slalomläser fortfarande, men då måste det vara olika genrer, annars blandar jag ihop det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att böckerna inte får vara för lika varandra :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek