Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen

Så var boken slut och nu får vi äntligen prata om boken i sin helhet. Inlägget innehåller den största typen av spoilers eftersom jag kommer kommentera många viktiga delar av slutet. Så ni som har tänkt läsa boken ska nog inte läsa vidare.



Rättegången var så otroligt spännande och samtidigt så hemskt rasistiskt att jag var arg flera kapitel i sträck. Juryns beslut blev ju såklart en stor besvikelse och lite längre fram kommer vi få se vilka konsekvenser det får.

Men först är Scout på kvinnoträff. Alla säger att hon ska börja uppföra sig och klä sig som en dam då allt hon vill är att gå runt i sina hängselbyxor och umgås med sin pappa och bror. Tyckte så om Scout när hon tänker att kvinnor bara håller på med drama och skvaller. En nioåring ska ju inte behöva vara en del av den världen ännu.

Så får vi höra nyheten att Tom har försökt rymma från fängelset och i samband med det blivit ihjälskjuten av vakterna. Hemskt, då jag själv är helt av den åsikten att han inte borde ha blivit dömd från första början.

Och nu börjar det otroligt spännande slutet. Nu fick jag äntligen tillbaka den här härligt läskiga känslan som jag hade i början. Och jag fick tillbaka min käre Boo Radley. När man förstår att barnen är förföljda antar jag att det är tänkt att läsaren ska tro att det är Boo som är efter dem med onda avsikter. Att det sen visar sig att det är han som räddar dem är så himla fint, om än lite väntat. Mr. Ewell är död till följd av ett hämndförsök mot Atticus och hans familj. Honom sörjer jag inte en sekund. Stunden då Scout förstår att mannen som räddat dem är Boo var så fint. Och när hon och Atticus pratar om boken de läser men det egentligen speglar hennes tankar om Boo får jag tårar i ögonen och slutet är allt jag önskat mig. Även om jag gärna hade läst en hel bok om bara familjen Radley.

Jag gillade den här boken hela vägen men det var nog först mot slutet som jag verkligen började älska den. Storfavoriten blev ju absolut Atticus som är en sån himla fin pappa i en tid då det inte kan ha varit ensamstående och med allt han har på gång i sitt jobb.

Tack till Nelly som ordnade read alongen och alla andra som deltog. Det här var en perfekt bok att läsa tillsammans!

Kommentarer

  1. Jag älskade att Boo fick en så viktig roll på slutet, och att mysteriet löste sig. Jag hade också gärna läst en bok om familjen Radley!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa jag blev först lite rädd att mysteriet inte skulle knytas ihop riktigt men gillade hur det slutade :)

      Radera
  2. Vad roligt att du gillade den! Älskar att den på samma sätt som det är en otroligt viktig historisk skildring så är den samtidigt (åtminstone i början) en härlig barndomsskildring. Allt i ett! Och Socout är ju bara så cool :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa Scout är jättehärlig ! En riktigt bra bok helt enkelt :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek