4 saker bokbloggandet har lärt mig

26.12.2013 skrev jag mitt första inlägg här på bloggen. Jag sökte efter något som skulle vara mitt eget. Min blogg blev något jag gjorde bara för mig. Och jag har aldrig ångrat att jag startade i regnet.

Här är fyra viktiga saker bokbloggandet har lärt mig sen jag började för fyra år sen.

  1. Alla behöver inte alltid ha samma åsikt. Vi bokbloggare delar samma intresse, böckerna, men det betyder inte att vi delar tankar och åsikter. Även vid tillfällen där vi tycker olika hålls alltid samma vänliga ton och alla är väldigt förstående. Vi behöver alla mera respekt i vår vardag. Stå upp för din åsikt, kom med bra argument för din sak och respektera andra som gör det samma för att få sin röst hörd. 
  2. Ge feedback. Visst är det roligt att kika in på sin blogg och se att man fått nya kommentarer. Det får mig att känna att min text verkligen blivit läst på riktigt. Att jag har gjort ett bra jobb. Note to self: jag ska kommentera mera under 2018. för att ge andra den där lilla känslan jag själv tycker om. Och också i vardagen ge beröm för ett bra utfört jobb, snabb service, god mat osv. Det är ett så enkelt sätt att göra någon glad på.
  3. Hitta en gemenskap. Alla borde få höra till någon slags grupp; ett fotbollslag, en skolklass, kör eller familj. För alla borde få känna att de är en del av någonting. För att få umgås med folk med samma intressen är så fint. 
  4. Prioritera din egentid. Gör saker som du gör bara för din egen skull och som får dig att må bra. Promenera, fotografera, läs, meditera, spela tvspel eller sträcktitta en serie. Det är en lyx att hitta det där intresset som får dig att prioritera dig själv och ditt välmående. Bloggandet och läsandet är det för mig. 

Jag vill jättegärna höra era tankar om det här. Vilka erfarenheter har ni haft ? Något ni skulle lägga till/ta bort ? 

Kommentarer

  1. Jättebra punkter tycker jag :) Och jag håller med om allihopa. Det är verkligen en härlig gemenskap och stämning i bokbloggsvärlden även de gånger man inte har samma åsikter om något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du gillar dem :) jaa, jag har hört så många gånger att vardagsbloggare får elaka kommentarer och där folk kommer med dåliga motargument men jag har aldrig sett att nåt sånt skulle ha hänt bland bokbloggarna :)

      Radera
  2. Jag tycker också att det är väldigt trevligt att det i princip aldrig dyker upp några nedsättande kommentarer i kommentarsfältet. Och gör det det, så är det definitivt inte från någon annan bokbloggare. Det finns en skön värme även då vi har helt olika uppfattning om en bok eller en genre.

    SvaraRadera
  3. Virkelig gode mål! Jeg er også helt enig. Det er veldig fint å være en bokblogger når alle andre bokbloggere er så hyggelige. Samtidig som jeg får "prate" med andre om noe som opptar så mye av min tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det är skönt att få prata om böcker med andra som har samma intresse :)

      Radera
  4. Håller med dig just om kommentarer och skulle också vara mycket duktigare på att kommentera hos andra.
    Sen att tillhöra en gemenskap och ha samma intresse och veta att även om alla inte håller med bli accepterad och förstådd utan att bli påhoppad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också bli bättre på att kommentera på andras bloggar. Och jaa, visst är det viktigt att alla får känna att de kan säga sin åsikt och att någon lyssnar :)

      Radera
  5. Tänk vad mycket bättre alla skulle må i vardagen om de följde dina punkter! Jag brukar faktiskt försöka sprida glada tillrop och beröm omkring mig så mycket jag kan, för det känns bra att göra det (och förhoppningsvis blir den som får det också glad!). Och det är så lätt att snöa in på något man själv gillar att man ibland glömmer bort att alla är olika och gillar olika saker. Mer vänlighet och respekt till världen!!! :) Tack för din klokhet, Liza!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack för din fina kommentar :) jag är också väldigt noga att i vardagen ofta säga tack och ge beröm, men jag skulle ännu kunna bli bättre. Håller verkligen med dig! Kram på dig Gabriella :)

      Radera
  6. Men vilket fint inlägg! <3 Håller med om alla, och punkten om att alla inte behöver ha samma åsikt stämmer verkligen. Tycker det är så bra stämning bland oss bokbloggare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och vad glad jag blir att många har samma erfarenheter av bokbloggandet :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek