Bookrelated sprider bokbloggskärlek

Ibland när jag söker bloggare att bjuda in till bokbloggskärleken träffar jag rätt och hittar nytt. Pias blogg är en ny bekantskap för mig och om ni är andra där ute som inte haft glädjen att hitta in på hennes blogg tidigare rekommenderar jag att ni fortsätter läsa nu. Och såklart äldre läsare av Bookrelated också, för ni lär nog er en sak eller två om denna härligt energiska bokbloggare. Klicka på bilden nedan för att komma till Pias blogg. 



1. Hur kom ditt bloggnamn till ? 

Det var så länge sen så jag minns inte riktigt. Men jag vet att jag bara ville ha ett ord, helst på engelska eftersom att man inte kan ha å, ä eller ö i webbläsaren. Så någonstans på vägen så kom jag på Bookrelated, och det passade alldeles perfekt! 





2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ? 

Jag startade min första bokblogg år 2010. Sedan dess har jag flyttat runt bloggen tre gånger, bytt både namn och bloggportal, men 6 års bokbloggande totalt! Helt galet! Jag började strax efter att jag började upptäcka en par bokbloggar runt 2009/2010, och kände att jag vill göra samma sak. Jag hade precis läst klart Hungerspelen och ville så gärna ha någon att prata med om den! 

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? 

På senare tid så har jag varit mer inne på att göra videoinlägg till bloggen, och då tycker jag nog bäst om att göra book hauls faktiskt. Inlägg som är roligast att skriva är nog diskussioner om olika saker som ligger mig nära om hjärtat (även fast jag inte skriver så många), och recensioner om det är en riktigt, riktigt bra bok som jag har läst! 

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ? 

Även här har jag en liten förkärlek till videoinlägg. Så kul när det blir mer personligt! Annars gillar jag månadssammanfattningar väldigt mycket på andra bloggar. Och book hauls. Och kreativa taggar! 

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild. 

Magi, realism och kärlek! Gärna allt på samma gång. 

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? 

De tre orden jag just nämnde blir en bra grund för min idealbok. Lägg på ca 350 sidor, skriven ur första persons perspektiv, korta kapitel, inga klyschor och ett inte allt för lyckligt slut. (Jag säger inte att det måste sluta i katastrof, men det får inte bli happy flowers and sunshine heller.) 


7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ? 

Om det är ett intresse att dega på soffan och kolla på serier så, ja. Men jag skulle väl kunna påstå att jag också gillar kläder. Har inget emot lite shopping då och då. Inredning gillar jag också! Och såklart att skriva. 

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats. 


Här i min soffa bland kuddar och filtar. Gärna när det är tidig vår så jag kan ha fönstret öppet men inte bli för varm under alla filtarna. 



9. Vad läser du just nu ? 

Lustigt nog så har jag hela fyra böcker påbörjade för tillfället (vilket jag ALDRIG har annars). Det är Hollow City an Ransom Riggs, Big Magic av Elizabeth Gilbert, The Life-Changing Magic of Not Giving a F*ck av Sarah Knight och Attachments av Rainbow Rowell. 

10. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers?

Jag har provat några gånger att delta men varje gång så har jag antingen glömt bort eller inte orkat fortsätta. Jag tycker att det är superbra att de existerar dock! Det är alltid så unika och roliga och peppande läsalots. Och jag brukar alltid tänka att ”den här gången ska jag vara med på riktigt!”. Men jag tror jag har insett nu att läsalots kanske inte är min grej egentligen. Jag läser vid så olika tidpunkter och olika mycket på olika dagar så det blir svårt för mig att hänga med i en läsalot. Men som sagt, det är kul att dom finns, ifall jag skulle ångra mig! Har aldrig anordnat en läsalot själv, och det kommer nog tyvärr inte hända, (men man ska aldrig säga aldrig!) 

11. Använder du läsdagbok utanför bloggen? 

Det är nog mest Goodreads som jag använder, mer än bloggen till och med. Det är där jag håller koll på vad jag har läst, vad jag har i bokhyllan och böcker jag är intresserad av att köpa i framtiden. 

12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa ? 

Alltid om någon ny kommenterar på min blogg så går jag in på deras blogg och kollar. Men såklart hittar jag också nya genom andras bloggar, på twitter och youtube. 

13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna ? 

Bloglovin i mitt hjärta! Det är bäst! 

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ? 

Absolut! Jag tror att Twitter är det bästa sättet att bygga fina vänskaper med andra bokbloggare. Men sedan är ju också Bokmässan i Göteborg ett perfekt sätt att träffas på riktigt. Jag har lärt känna jättemånga härliga personer såhär! 

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra.

Något som jag alltid kommer minnas är när jag för ca 4 år sedan skrev ett inlägg på min gamla bokblogg om vad det betyder att vara en introvert person. Det blev mitt mest kommenterade inlägg och det var så himla många som kände igen sig i det jag skrev och det blev så härliga konversationer genom kommentarerna. Då det betydde jättemycket för mig! 

16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet. 

Vet inte om det finns något negativt! Vad jag vet så finns det inga troll (haters, personer som skriver elaka kommentarer etc.) Alla är så snälla och härliga! Det tråkiga är kanske att det inte riktigt är samma driv i bokbloggandet som det var för några år sedan. 

17. Vad är det roligaste med att bokblogga ? 

Att alla som bokbloggar har ett sånt stort intresse gemensamt! Det kommer alltid finnas någon som har samma favoritbok som dig. Någon som läser samma bok samtidigt som dig. Någon som har en helt annan boksmak men ni kan få boktips från varandra ändå. Det är en sån fin gemenskap! 

18. Ett blogginlägg du läst som varit extra intressant, fint, roligt eller som bara lämnat i minnet. 

Åh! Lisas inlägg från i höstas när hon startade en insamling för flyktingbarnen. När en massa av oss bokbloggare gick ihop och donerade pengar. Det kändes verkligen så himla bra, och det var ett fantastiskt initiativ av Lisa! Fin tjej!! 

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? 

Eftersom att vi bor i lilla landet lagom så skulle jag gå helt emot jantelagen om jag sa att mitt mål är att vinna priser eller nå en miljon följare. Men jag tror att alla som bokbloggar vill nå ut till så många som möjligt. Jag vill så gärna belysa att böcker är bäst i världen och alla borde läsa och uppskatta böcker och berättelser mycket mer. Så det är väl det jag vill, haha. Och eftersom att jag pluggar till bibliotekarie och vill jobba med böcker i framtiden så har jag ju förhoppningar på att min bokblogg, på något sätt, ska kunna bli ett bra verktyg för att nå den drömmen. 

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

Ah, nu ska vi se. Det finns mååånga bokbloggare jag verkligen gillar (följer ca 50+). Men tre som jag alltid besöker är Nelly på Nellons Bokblogg, Beata på How to Become a Heroine och sedan en blogg som jag upptäckt relativt nyligen: Clara på Rastlösheten. Besök dem och visa kärlek! 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek