The World I Live In sprider bokbloggskärlek

Härliga lördag, äntligen här igen. Denna lördag presenterar jag en annan finlandssvensk bokbloggare. Vi är fler än man tror. Idag får Elvira själv berätta sin historia om var och vad hon helst läser och såklart tipsar hon också om hennes favoritbloggar. Klicka på bilden här under för att komma ti Elviras blogg The World I Live In.

1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Alltså ärligt talat så minns jag inte alls hur mitt bloggnamn uppkom, först hette ju min blogg My Lifestyle By Elvira men sedan kändes det fånigt och för långt så bytte till The World I Live In - båda hänvisar ju till det här att det är MIN plats, mina regler. Nu skulle jag faktiskt vilja byta, men vet inte riktigt till vad. För nuförtiden tycker jag inte det är riktigt lika coolt mer med engelskt namn på en svensk blogg ... dessutom har det ju noll med böcker att göra, som jag nuförtiden huvudsakligen bloggar om.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag har bloggat här i snart fyra år - men inte om böcker från början. I början var bloggen mer bara på skoj, för att jag gillade att ta bilder och skriva och så. Men så upptäckte jag ju bokbloggarvärlden på hösten 2012! Bloggen började naturligt handla mer om böcker, först var det mest månadsrapporter och korta "tips" med betyg. Allteftersom har både jag och bloggen utvecklas och ja - här är vi nu!

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Hmm ... jag tycker om att skriva de flesta inläggen, faktiskt. Extra roligt är det om jag fått en efterlängtad bok eller ska recensera en bok jag älskade väldigt mycket. Om boknyheter gillar jag också att skriva! Det kommer ju ut så mycket spännande hela tiden som jag är pepp på, så tycker om att sprida det. Tråkigast tycker jag det är att recensera en medioker bok, som jag helt enkelt inte har så mycket att säga om.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Om böcker som ska komma ut tycker jag det är väldigt roligt att läsa! Välskrivna recensioner gillar jag också att läsa.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Jag tror det blir för svårt att hitta en passande bild så kör väll på ord även om bild skulle vara roligare: känslosam, rolig, episk. Eh? SÅ HIMLA SVÅRT JU!

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Okej så här kommer då följd till föregående fråga, roligt! Just nu älskar jag fantasy. Så mycket gärna fantasy i en helt annan värld/tidsepok, kärlek är alltid ett plus när det gäller mig - älskar pirret! Att karaktärerna är mångbottnade och att det finns någon ... eh, lustigkurre (haha konstigaste ordet men kom inte på något annat)? (Typ tvillingarna Weasley och Kenji (Shatter Me) menar jag.) är också viktigt för mig. Så ska den ju inte vara särskilt långsam, men det behöver inte heller hända något om det händer mycket mellan karaktärerna. Om en bok rör mig till tårar är det ett riktigt bra betyg redan det! Och längden ... jag har älskat böcker som varit 150 och 1000 sidor långa, men kanske kring 500 då om boken är riktigt bra?

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag går i Frivilliga Brandkåren här i byn en gång i veckan och så ... ja, det var väll faktiskt det!? Oj, ett tag hade jag massvis med fritidsaktiviteter på gång. Men jag lyssnar mycket på musik, ritar en del, fotar ibland och älskar kläder.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Min säng. Absolut. Massa dynor och ett täcke and I'm ready to go! ... readin'.

9. Vad läser du just nu ?

Jag läser Mistborn 1: Sista riket av Brandon Sanderson. Mycket, mycket bra hittills!

10. Hylla en författare!

Jag vill ju hylla J. K. Rowling något otroligt men känner att det gjorts ganska många gånger så ... men åh nu kommer jag ju på supermånga!? Jag kör på Moni Nilsson, för henne tror jag faktiskt inte så många har koll på. Hon har skrivit Tsatsiki-böckerna ni vet? Dem har jag i och för sig inte läst, utan jag har läst hennes Semlan & Gordon-serie och Klassresan och Malin + Rasmus = sant. Som jag grät floder till. Vad jag älskar med Monis böcker är att de är så himlahimla ärliga. Dessutom är de roliga och jag känner igen mig i mycket. Moni tar upp tabubemärkta ämnen på ett så fint sätt och jag blir så glad över att jag inte är den enda som tänkt på ... saker, av att läsa dem. Passar kanske bäst när man är typ 13, men älskar dem än så de går nog senare med!

11. Hur många böcker läser du i året ?

2013 läste jag nästan 100 böcker, förra året typ 66 st, så det varierar. I år har jag hittills läst 31 böcker, så kring 60 blir det nog i år igen.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej, men gjorde det lite grann innan jag började skriva om böcker på samma sätt här. Var dock mycket dålig på att skriva i den! Men Goodreads använder jag ju! Älskar Goodreads, så bra grej.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Det här varierar ju också väldigt mycket, vissa månader är det helt enkelt fler. Men kanske 0-8.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Ja, det tycker jag! Hannah kommenterade väll något av mina inlägg med en fråga och så stötte jag på henne igen lite senare, sedan har hon kommenterat ganska mycket på min blogg och nu kan ju även jag kommentera hennes blogg!
Alba ... ja eh, hur gick det till? Jag läste väll hennes blogg och hon läst min och så blev vi vänner på Facebook efter att jag gillat hennes bloggs sida där, tror jag? Hursomhelst så tycker jag vi absolut är vänner, haha.
Så finns det ju ännu fler som jag ofta kommenterar hos och som ibland lämnar en kommenter hos mig, men just nu tycker jag nog det mest är Alba och Hannah jag skulle säga att jag är lite mer än bara "ytligt" bekant med!

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

De gånger någon kommenterat att hen gillar min blogg och kanske läst en bok de älskat pga den minns jag med värme, sådant tycker jag är väldigt roligt!

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Per inlägg blir det väll en dryg timme, skulle jag säga. Med bilder som bråkar och länkar som ska fixas osv. Så per vekca blir det nog minst fem timmar, men skulle kanske snarare tippa på mellan åtta och nio.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att jag blivit så hooked på det och har långt ifrån så mycket tid jag skulle vilja att fixa med bloggen. (När jag får prestationsångest när jag skriver en recension och tycker inget blir bra är ju inte heller sådär superroligt.)

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Alltså ... allt! Jag fullkomligt älskar att bokblogga, jag älskar att alla är så snälla - de flesta andra har ju också nämnt att gemenskapen är fantastisk och jag kan inte annat än hålla med! Det är fantastiskt att få skriva om något en älskar och hitta likasinnade som brinner för samma saker.

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Eftersom jag redan nämnt två av mina favoriter så har jag ju lite mer att välja på haha ;D
Klara på Inuti en bok har en superfin blogg med välskrivna inlägg.
Viggo har en lite mer nischad blogg, Bookfinger, eftersom han mest läser fantasy. Något annat som är roligt är att han skriver själv och ibland lägger upp sina egna texter!
Mimmi på Min Bokkista har en personlighet som lyser igenom i varje inlägg hon skriver, vilket jag älskar. Hon har väldigt tydliga åsikter och är ritar manga vilket är fab.
Så finns det ju hundraen till, menmen ... (Dessa tre är jag väll förövrigt lite bekant med också, tycker jag iallafall :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek