Old Adult reads Young Adult sprider bokbloggskärlek

Denna lördag har jag glädjen att presentera David som bloggar på OArYA. Phew, alltid lika spännande att se om man får förkortningen rätt. David står alltså för veckans bokbloggshistoria. Gillar ni det ni läser ? Klicka på bilden för att komma till hans blogg. Mer bokbloggskärlek åt folket ! 

Hur kom ditt bloggnamn till ?

Jag är en sucker för onödigt långa namn i allmänhet – speciellt bandnamn. Ni vet, Death Cab For Cutie, Arsonists Get All The Girls, Godspeed! You Black Emperor, såna där saker. Jag drömmer liksom fortfarande om att spela i ett punkband med namnet Ni Kan Fan Dra Åt Helvete. Samtidigt visste jag ju att normala människor inte är hälften så skadade som jag och därför inte skulle lägga ett alldeles för långt namn på minnet, och ännu mindre skriva en sanslöst lång webbadress – så för att lösa det här så blev det förkortningen OArYA (ja, jag gillar namn där man tramsar med gemener och versaler också…) som alltså står för Old Adult reads Young Adult. Vilket alltså syftar på mig om nu ingen förstod det.


Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?


OArYa har funnits betydligt längre än vad folk kanske tror – jag startade den 2012, men jag började lägga lite mer tid och energi på den under 2014 och skulle säga att november 2013 var startskottet för den version av bloggen som ni ser idag. Nån som hängde med? Nä, precis.

Och varför började jag egentligen? Min sambo tyckte att jag skulle göra det, eftersom jag vid nåt tillfälle sa att jag kunde tänka mig att läsa lite böcker som hon tog hem från sitt jobb som bibliotekarie inom de genrer som hon själv inte uppskattar – fantasy, sci-fi osv. Och till slut la jag upp en blogg, och på den vägen är det…


Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)


Det är nog lite osunt egentligen, men jag har faktiskt rätt roligt när jag skriver sågningar. Det är betalningen för att ha läst en riktigt usel bok. Det innebär väl egentligen att jag gillar recensioner mest i allmänhet, eftersom det ger mig möjlighet till att hylla de som gjort ett bra jobb och dessutom ger mig möjligheten att reflektera över vad jag läst.


Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?


Jag gillar att läsa recensioner av böcker som jag själv läst, och speciellt recensioner där nån inte tycker som jag. Det är superintressant att försöka förstå varför nån tycker annorlunda och samtidigt fundera på varför jag tycker som jag gör.


Det är klart att det är kul när nån håller med också, så att man inte känner att man är helt konstig…



Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.


Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)


Jag gillar böcker som ligger på runt 350-450 sidor egentligen. Mitt enda krav egentligen är att huvudpersonerna inte är kompletta idioter och att författaren inte är helt inkompetent. Man kan egentligen ta min recension av Becca Fitzpatricks bok Black Ice som exempel och skriva en bok som är exakt tvärt om så blir det nog jättebra.


Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?


Jag gillar att äta mat och spela TV-spel och se på film tillsammans med min sambo och vår djurpark av hundar och katter. Så en konsekvens av det är att jag också måste besöka gymmet minst tre gånger i veckan för att inte se ut som Barbapapa, men det är samtidigt rätt skönt eftersom jag har ett så pass stillasittande jobb. Faktum är att det kryper i kroppen om jag inte får träna tillräckligt mycket.


Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.


Jag har ingen faktiskt. Jag läser mest på bussen på vägen hem och det förstår nog de flesta att det inte är en ”favoritplats” direkt. Det är så klart skönt att ligga i soffan med en katt på soffryggen, men det händer inte så ofta. Jag har liksom inte en speciell läsefåtölj eller så.


Vad läser du just nu ?

Just nu så frångår jag mina principer lite – jag brukar aldrig slalomläsa men i skrivande stund läser jag både Huntley Fitzpatricks My Life Next Door och en samlingsvolym med Elfquest-serier.


Hylla en författare!


En författare dykt upp nu på senare tid är ju Jandy Nelson, vars två böcker ”Jag ger dig solen” och ”Himlen börjar här” är så förbaskat bra att det nästan är löjligt.


Hur många böcker läser du i året ?


Förra året ca 70 stycken, lär slå det i år. Vilket är helt galet!


Använder du läsdagbok utanför bloggen?


Nej, jag har ett par sidor på bloggen för detta. Innan dess hade jag inte nån läsdagbok heller, visste inte ens att folk hade det då.


Hur många rec.ex. får du i månaden ?


Det där går ju upp och ner beroende på vad det är för månad. Men det dyker väl upp ett par-tre stycken i månaden . Det ska dock sägas att de senaste veckorna inneburit fler recensionsexemplar än vanligt…


Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?


Jag känner väldigt få bokbloggare överhuvudtaget. Sitter man här i djupaste Småland så springer man inte på så många – jag föreställer mig att det är vanligare om man bor i t ex Stockholm eller liknande att springa på andra bokbloggare. Men ”känner” – jag har en rätt bra kontakt med Katja på http://Bokhuset.ax och Anna på http://Saganomsagorna.se , det är väl de tror jag. Sen finns det givetvis fler som jag gärna kikar in på deras bloggar och kommenterar, och som ofta återkommer och kommenterar på min.


Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra 


Min sambo tyckte att jag skulle läsa Sandra Beijers debutbok ”Det handlar om dig”, så det gjorde jag och la ut en recension på den utan att tänka så där väldigt mycket på det. Jag visste ju att hon var hyfsat populär men det är ju inte en blogg som jag har något intresse av så jag hade underskattat hennes läsare totalt. Tydligen var jag en av de första bokbloggarna som la ut en recension så min besökstatistik fullkomligt exploderade under några dagar i april 2014. Jag har fortfarande inte lyckats slå de siffrorna på egen hand även om jag närmar mig för varje vecka. Det här var dessutom innan jag tog bloggen på fullt så stort allvar som nu.


Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)


Jag kollar statistiken alldeles för många gånger per dag för att det ska vara riktigt friskt, men jag försöker att få större delen av bloggandet gjort på söndagar, förutom vissa uppenbara saker som t ex bloggjerkan vars ämne bara kommer ut på fredag morgon. Skulle höfta en gissning på ett par timmar – om man då inte räknar läsningen, och det gör man väl inte?


Nämn en negativ sak med bokbloggandet.


Så många böcker, så lite tid… och bristen på väggar att ställa bokhyllor mot.


Vad är det roligaste med att bokblogga ?


Det finns alltså folk därute som vill läsa vad jag tycker om böcker och t o m fråga mig saker om dem. Det är helt tokigt egentligen och jag är så himla glad att mina läsare bryr sig och läser min blogg istället för att spela Candy Crush eller vad ni nu gör. Sen gör det ju också att jag tänker på böcker på ett annat sätt, på samma sätt som att läsa filmvetenskap gjorde att jag tänkte på film på ett annat sätt än tidigare.


Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.


Förutom ovan nämnda bloggar då, så vill jag slå ett slag för de här:

Anna på http://boktycke.wordpress.com har FRUKTANSVÄRT bra koll på kommande utgivning, både på svenska och engelska, så jag kikar alltid in varje vecka.

Miriam på http://schitzo-cookie.blogspot.se/ är ju nästan lika Batman-skadad som jag, och det är ju så klart ett otroligt sympatiskt drag.

Och om http://theroadsofar.com uppdaterades oftare skulle jag bli väldigt glad.

Kommentarer

  1. Bra intervju, speciellt med tanke på ämnet i gårdagens jerka! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett passligt sammanträffande med jerkan :D

      Radera
  2. Hahaha bara nästan alltså ;)

    Haha nä men tack för länken David (och Liza också förstås) ^__^

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek