Bokbloggskärlek med Nellons Bokblogg

Juli är här och sommarvärmen smyger sig äntligen fram. Men inte tar vi ledigt från bokbloggskärleken för det ! Nej för idag är det dags för den härliga Nelly att berätta hur det gick till när hon började bokblogga och vad hon älskar så mycket med bokbloggsvärlden. Klicka på bilden nedan för att läsa mera om och av Nelly på Nellons bokblogg. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Det började faktiskt med att jag då sambon och jag tillsammans skulle spela Wii sports och jag skulle registrera mig men skrev fel användarnamn. Jag skulle registrera mig som "nellan" men skrev nellon istället. Sedan dess har sambon kallat mig nellon och på den vägen är det...

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag har bloggat sedan i oktober 2011 så det är några år nu. Jag startade väl egentligen på grund av att jag ville föra lite mer anteckningar över vad jag läser och kände att jag ville ha nån att diskutera mina tankar med.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Jag är svag för videoinlägg, vilket säkert mina läsare har märkt. Så allra roligast är nog Book Hauls.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Hmm... jag tror att jag även dras till andras Book Hauls också. 

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Tre ord: The. Princess. Diaries.
Nä men skämt åsido. Jag skulle nog beskriva min lässmak som: Fast-paced, romantisk och rolig. Jag gillar ju böcker med romantiska inslag men de får inte vara för sega och jag älskar roliga dialoger.


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Oj, vilken fråga! Min idealbok är nog ca 300-400 sidor med luftig text. Jag är lite rädd för tegelstenar. Jag gillar contemporary, speciellt nu till sommaren. Annars är jag ju nuförtiden även riktigt förtjust i fantasy, men sånt här beror ju på humör också. Svår fråga.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag gillar att ta långpromenader med min hund, fota och titta på tv-serier. Sedan har jag på senaste tiden även börjat intressera mig för smink och skönhet samt att börja träna lite igen. 

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Min säng. Men nu till våren/sommaren så älskar jag också min balkong. Att sitta där med en kopp te och en bra bok är det bästa jag vet.

9. Vad läser du just nu ? 

Just nu läser jag A wicked thing av Rhiannon Thomas som jag först hörde talas om på en av mina favorityoutube-kanaler, Epic Reads. Det är en fairytale-retelling och handlar om Törnrosa. 

10. Hylla en författare!

Bara en? Jag har ju så många favoritförfattare och det går ju lite i perioder det där. Men just nu älskar jag Tahereh Mafi som har skrivit Shatter me-trilogin. Men det är mycket på grund av att jag tycker att hon är en sådan stilikon också. Tycker bara att hon är så himla häftig och verkar så himla trevlig och mysig. Sedan är hon ju gift med Ransom Riggs också och det tycker jag är jättecoolt. 



11. Hur många böcker läser du i året ?

Ca 100. 

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej, det gör jag inte. Bara Goodreads. Har nog aldrig haft någon läsdagbok när jag tänker efter. Det var nog det jag tänkte att den här bloggen skulle bli då jag startade den. 

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Det där är lite olika, men jag skulle säga kring 2-3 st.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Absolut. Visst har jag det. Dock har jag aldrig haft turen att träffa någon av dem in real life. Men jag tycker att jag hittat två fina vänner i både Elina från ielinashylla och Cecilia från Vår bokvärld.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra 

Jag älskade då jag fick mitt allra första rec-ex. Det var stort! Jag minns att jag knappt kunde tro att det var sant. 

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Så mycket jag hinner. Men oftast är det ju på helgerna jag har tid. Men jag brukar försöka att skriva minst 3-4 inlägg per vecka i alla fall. 

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Det måste vara stressen då man har för många olästa böcker som man känner att man bara inte hinner med. Det tycker jag kan skapa en stress ibland. 

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Alla trevliga och fina kommentarer jag har fått under de här åren. De betyder jättemycket. Har nog aldrig fått någon negativ kommentar. I bokbloggsvärlden verkar det inte finnas nåt näthat och det tycker jag är helt fantastiskt. 

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

Vargnatts bokhylla: För att jag älskar dina videoinlägg och för att du är lika hundkär som jag. 
Snowglitter: Det känns som att du och jag har väldigt lika boksmak och jag har hittat massor med fina boktips hos dig.
Vår bokvärld: Jag och Cecilia verkar också ha väldigt lika boksmak och jag älskade även dina videos som du spelade in förut. Gör fler!

Och sist men inte minst, massa kärlek till alla er, finingar jag inte nämnt. <3<3<3

Kommentarer

  1. Nelly har helt rätt i att det inte finns näthat bland bokbloggare. Vi är alltför kloka för sånt! <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek