A Bookish Adventure sprider bokbloggskärlek

Happy saturday åt er alla ! Idag har jag glädjen att presentera finlandssvenska bokbloggaren Cassandra, som också är en nära vän till mig. Hon bloggar på A bookish adventure och vill ni läsa mera är det bara att klicka på bilden här under.

1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Jag hade smugit runt booktube och en del bokbloggar ett tag och funderat en stund på att börja blogga själv men var för nervös för att sätta igång. Det här med bloggande har aldrig riktigt funkat för mig och ville inte starta något bara för att lämna bloggen efter två månader som hände sist jag försökte blogga. Sen såg jag om första hobbitfilmen och tyckte det passade precis in i mina tankegångar när bilbo vaknar på morgonen efter att dvärgarna har hälsat på och märker att huset är tomt, fattar sitt beslut och rusar genom fylke och svarar över axeln I’M GOING ON AN ADVENTURE till någon som frågade vart han har så bråttom. Det var typ så det kändes, och så bookish adventure blev det, och sen när det användarnamnet fanns ledigt på blogspot och youtube så var det ju bara att sätta igång.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

mitt första inlägg är från februari ifjol, men tror jag hade något innan det som jag raderade också. Min blogg är nog mest för mig själv, jag är väldigt oorganiserad i mina tankar så när jag vill prata om en bra bok slutar det ofta i att jag stammar, upprepar mig och inte får ut exakt vad det är som är så fantastiskt med just den här boken. Bloggen är ett sätt för mig att träna på att tänka till punkt och försöka få fram det jag verkligen gillar och dela den åsikten med andra som kanske tänker i liknande banor. Plus jag måste bara få prata om böcker ibland och mina mates delade inte direkt min kärlek till böcker.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul…)

jag gillar att skriva recensioner, jag tycker de känns mest meningsfulla för mig att skriva, men gillar också mina top anticipated och tbr inlägg. Sen älskar jag verkligen att skriva ner mina readathon updates, de dyker inte upp så ofta men när man är i ett readathon är det så roligt att se hur mycket man hinner läsa på en dag. På youtube däremot gillar jag bookhauls mest, bara för att jag är en sån som verkligen vill visa upp om jag hittat något coolt, så istället för att gå fram till mina mates i skolan som en fyra åring och fråga ”vet du vad jaaaag fick igåååår?” så filmar jag och lägger upp på youtube.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?

på andras bloggar gillar jag som de flesta andra att läsa recensioner av böcker jag redan läst. det är alltid roligt att höra vad andra tyckte om berättelser man själv har läst. är det däremot recensioner av böcker jag inte läst brukar jag ofta tyvärr skippa det mesta och bara skumma igenom efter om personen i fråga gillade boken eller inte, eller bara se på vilken rating boken fick. Sen är bookhauls alltid roliga att titta på också, man får många bra tips!

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

fantasy och YA-romance.

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut…)

idealboken är: inte för lång, helst inte över 800 sidor, har ett smart språk, gärna med ordvitsar och sarkasm, väl utvecklade världar och karaktärer, spänning, oväntade plottwists och en riktigt riktigt bra skurk (typ Umbridge. eller Victor och Eli).
Idealboken är inte: fylld med poänglösa kärlekstrianglar eller förhållanden som inte bidrar till historien,… ja. typ det.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet? 

SO MUCH TO DO SO LITTLE TIME. gillar tv-spel så en hel del tid går dit, sen förstås film och tv-serier, följer en podcast (Alohomora, HP-fans check it out, it’s amazing) som kanske inte räknas som icke-läsnings-relaterad men iaf.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

alltid och förevigt jag och min säng.

9. Vad läser du just nu?

Oj. hehe. Jag läser An Ember in the Ashes av Sabaa Tahir som fysisk bok just nu, sen har jag tre andra som ligger i både sverige och finland och samlar damm, dessa är foretold (Carrie Ryan), S. (J.J Abrams + Doug Dorst) och complete stories of sherlock holmes. Jag är fortfarande mitt i dessa, men kanske inte borde räkna dem iaf? Sen har jag en e-bok också som jag läser på telefonen på bussen till jobbet, just nu Second Chance Summer av Morgan Matson.

10. Hylla en författare!

O.M.G ni måste läsa Victoria Schwab. hon är en fullständigt briljant författare, älskar henne så fruktansvärt mycket! Hon har en YA-serie som heter the Archived, två böcker finns ute, handlar om Mac som typ ”jobbar” som väktare i gränslandet mellan de dödas bibliotek och vår värld. ja, bokstavligen de dödas bibliotek, ett arkiv med alla döda människors livshistorier sparade i deras kroppar, så ett bibliotek av kroppar. so. cool. ibland vaknar dessa historier och vandrar iväg och försöker ta sig tillbaka till vår värld. oops. illa. Sen har Schwab två vuxenböcker ute under V.E Schwab som är nästan ännu bättre, där har vi Vicious som handlar om två unga killar på universitetet som ska skriva sina slutarbeten och väljer att skriva om E.Os eller extra ordinaries, dvs folk med krafter, men de skriver inte bara, de försöker bli E.Os och lyckas. Och hela historien handlar om att de på nått sätt försöker utrota varandra och alla andra E.Os i världen. Kaos som ni förstår. Sen den sista och nyaste boken av V.E Schwab är ju a Darker Shade of Magic som handlar om olika dimensioner av London där varje dimension har olika mängder magi. Man kan normalt inte resa mellan dessa dimensioner men vår huvudperson kan och agerar brevbärare mellan de olika dimensionernas kungahus. Meeen vår huvudperson smugglar även med sig lite souvernirer ibland och råkar ta med sig något farligt den här gången. liten roadtrip tillbaka genom de farligare dimensionerna av london för att lämna tillbaka det förbaskade föremålet. people die. it’s awesome.

11. Hur många böcker läser du i året ?

oj, väldigt olika. fram till nyligen var det typ två om året? förra året var det 85, nu hoppas jag på att lugna ner mig lite och läsa 50. snart uppe i det så får se om vi närmar oss 80 i alla fall…

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej. Eller. Jo? räknas goodreads? älskar den sidan alltså. bli min vän! ->   Cassandra on Goodreads 

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex.?

Jag får inga rec-ex. mest för att jag inte vågat kontakta några förlag. Jag läser ju mest på engelska också, för jag tycker man ofta förlorar så mycket på en översättning, och att få engelska rec-ex känns så mycket svårare än svenska. Sen är jag löjligt dåligt insatt i vilka svenska böcker som ges ut så kommer mig aldrig för att be om att få dem.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? 

Inte direkt, jag smyger mig förbi obemärkt mest hittills.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta…)

när jag fick mail av penguin random house Ö_Ö det var inte så coolt mail jag trodde först, men jag var fortfarande överlycklig och lite chockad över att ett så stort förlag hittat min lilla blogg på under 50 läsare i veckan och tyckt att jag var värd att maila om giveaways och andra tävlingar.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

inte jättemycket tid ärligt talat. några timmar i månaden bara. ibland när jag har lite fler reviews jag känner för att skriva så tar det ju förstås mer tid.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

en negativ sak är nog pressen att läsa så du har något att recensera, och att sedan ha något vettigt att säga om boken fastän vissa böcker inte lämnar större spår än ”jo jag läste den, den var okej 3/5 stjärnor”. kul recension där.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

det roligaste är nog att alltid ha någon att dela sin entusiasm för en bra bok med.

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

jag känner mig rebellisk och eftersom jag följer fler vloggare än bloggare blir det bara en blogg och resten youtubers. sorry, I'm not sorry.
check out :
Matilda @ The Epic Epigraph
Reagan @ PeruseProject
Sanne @ booksandquills

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen