Tankeregn - Den okände Kimi Räikkönen


  • Den okände Kimi Räikkönen är en annorlunda biografi från de jag har läst tidigare. Den är ärlig och innehåller också information som gör att Kimi känns mera verklig. Vi får läsa om slagsmål och alkoholproblem vid sidan om kärleken till familjen. Både det onda och det goda. 
  • Jag hade lite svårt med att läsa den här på svenska dock. Jag tror jag hade hört Kimis röst lite tydligare om jag hade läst den på finska. Då författaren citerar Kimi så kommer jag på mig själv att översätta till finska i huvudet för att få en bättre känsla av hur det kan ha låtit på riktigt. 
  • Hotakainen är själv inte så insatt i F1 sen tidigare så han förklarar saker ingående och jag som följt Kimi och F1 flera år hade klarat mig utan det. Men utan tvekan gör Hotakainen boken mera tillgänglig för en bredare publik på det sättet vilket bara är positivt. Boken handlar inte heller så mycket om själva sporten så är man inte intresserad går det bra att läsa boken ändå. Fokuset är på Kimi som privat och offentlig person.
  • Boken är snyggt uppbygd, snabbläst och klar och tydlig. Som vanligt i biografier innehåller boken bilder från personens barndom, arbete och familjeliv. Även om boken inte försöker få Kimi att se allt igenom bra ut är jag bara ett ännu större fan när jag läst ut den. 

Tack Förlaget för rec.exet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen