De mest otippade böckerna jag äger

Jag är rätt så safe som läsare skulle jag säga. Läser inte jättemånga olika genrer utan har lite fastnat i YA-contemporary-träsket. Missförstå mig rätt här; jag har läst många bra YA böcker men de börjar flyta ihop lite nu tycker jag. Allt är lite ett och samma. Därför hade jag hoppats att den här listan skulle vara längre (för jag tror nog att 2018 kommer vara året då jag vill prova nytt och utmana mig själv), men jag hittade bara de här 4 som verkligen stod ut (+ en bonus).



Nattfilm och Den sanna historien om Pinocchios näsa - Deckare/thrillers har aldrig varit min grej riktigt, vet bara inte var jag ska börja. Men vid nåt tillfälle har jag ändå tänkt att om jag någon gång läser en deckare ska det vara Leif GW Persson. Den känslan har nog svalnat lite. Nattfilm har jag hört så mycket bra om den att jag bara var tvungen att köpa den. Efter att har bläddrat i den lite vill jag helst läsa den nu direkt. 

Vinterfolket - Den här hade jag nog aldrig köpt själv om jag inte fått den i en goodiebag på bokmässan för några år sen. Bara för att den inte är vad jag brukar läsa. Men jag har läst den och det var sjukt uppfriskande (och sådär härligt läskigt) ! Boken blev kanske ingen succé i slutändan men jag njöt av att läsa om nåt annat än tonåringarnas kärleksproblem och pinsamma föräldrar. 

The Action Bible - En bjässe till bok som biblar brukar vara men den här är i serieformat. Försöker att inte ha några förväntningar men samtidigt är jag riktigt sugen på att läsa den. Tecknarstilen är inte en sån jag vanligtvis dras till heller men det är säkert en som passar bäst i sammanhanget. Och inte Noelle Stevenson t.ex. (som jag förövrigt älskar). 

Bonus: 


Jag ger dig solen/I'll give you the sun - Som bekant gillade jag inte svenska versionen av denna bok som jag började läsa för nåt år sen. Efter halva boken fastnade bokmärket. Gillar inte långa kapitel och metaforer, vilket är vad boken lever på. MEN jag vill ju veta hur historien slutar så jag har bestämt mig att läsa ut boken på engelska istället. Men shit vad otippat det är att jag skulle äga två exemplar av en bok jag absolut inte gillat så här långt.

Har ni tips på bra deckare för en nybörjare ?
Eller någon läskig bok att läsa i höst ? 

Kommentarer

  1. Nattfilm är underbar! Läskig bok kan vara Hemmet av Mats Strandberg :) Vill du ha en lite annorlunda och bra deckare så är Den bittra pajens sötma av Alan Bradley ett tips du kan kolla upp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg det också att du gillade Nattfilm :) Åh, Färjan valde jag bort direkt eftersom jag åker färja rätt så ofta men Hemmet kanske vore nåt :) Den bittra pajens sötma ska jag absolut kolla upp, har bara sett omslaget i förbifarten någon gång. Tack ! :)

      Radera
  2. Min mest otippade bok är en bok om bärfisar. :) Kanske ganska otippat att det ens finns en sådan bok men jag blev glad när jag hittade den. Naturens mysterier kan man aldrig få för mycket av! Eller böcker... ;)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tror hon kan vara precis vad jag söker just nu. Jag läser faktiskt min första Christie-bok just nu ! Första boken i serien om Poirot. Har bara läst första kapitlet men tror hårt på den !

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek