Lion's Library sprider bokbloggskärlek

Jag tycker det är lite extra kul när jag får presentera någon av de lite nyare bokbloggarna här i Mer kärlek åt bokbloggarna. Jag önskar att varje lördag skulle iallafall en person hitta en ny blogg att följa eller att de redan trogna läsarna får lära sig mer om sin favoritbloggare. Idag är hur som helst bloggaren i fråga Fanny på Lion's Library. Klicka på bilden nedan för att komma till hennes fina blogg.  



1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Jag såg ordet ”Library” på en bok och så slog de mig plötsligt att ”Lion´s Library” skulle vara ett tokbra bloggnamn för mig. Jag blev helt salig och förstod inte hur jag inte hade kommit på det tidigare. Jag är född i lejonets stjärntecken och lejon tycker jag symboliserar styrka, passion och kärlek. Böcker, läsning och bloggandet blir också en form av biblioteksbygge och nu läser jag även till bibliotekarie. Det blev så många bitar som passade in i det namnet så jag är helnöjd.



2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag är rätt så ny i bokbloggsvärlden, drygt ett halvår har jag varit igång, men jag känner mig redan hemma och välkommen! Det började med att jag i somras lyssnade på en podd och där hörde jag dem säga ”och alla snälla bokbloggare som läser och recenserar böcker helt gratis, det är fantastiskt”. Det var min första kontakt med bokbloggare och genast snurrade tankarna igång om vad bokbloggare är för något. Jag ville också vara med! Så jag får erkänna att möjligheten att få böcker hemskickade som recensionsexemplar var det som fångade mig, men idag har jag helt glömt bort det. Jag har haft det så himla roligt och så har jag så mycket som jag vill läsa. Det känns också som om jag måste förtjäna mer för att få rec.ex, jag vill även träna mer på att skriva recensioner innan jag känner mig redo. Och det känns rätt långt bort tills jag ska få rec.ex så jag väntar gärna med det, förstår också att det är jag själv som får ta kontakt innan det blir av.



3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Recensioner är roligast, även om det också kan vara klurigt. Att visa upp nya böcker som jag har köpt hem är också väldigt roligt liksom bokhögar överlag.



4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Jag gillar det allra mesta. Recensioner och bokhögar av alla de slag är roligt att se, även mer personliga inlägg, men jag vill ändå se att det är tydligt att bloggen är just en bokblogg och ingen ”dagbok på nätet”, men små ingredienser från livet utanför böckerna är alltid givande och det är roligt att lära känna personen bakom också.



5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Vackert, fängslande, budskap.



6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? 

Jag kan nog inte säga att jag har en specifik typ av bok som jag gillar, för mig kan längd och genre gärna variera. En bok som jag faller för känns ofta som något speciellt, intressant och handlar om något som berör mig, kanske också passar in i mitt liv just då. Det är underbart att läsa böcker som känns rätt just i stunden.



7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Att umgås med nära och kära, djuren och så jag älskar att vara i skogen, gillar också när det är bergigt. Gillar också att springa, även om det är som en hatkärlek, samt laga och äta god mat, och fika!



8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Någonstans där det är bekvämt, djuren sovande bredvid och så klart knäpptyst omkring mig. Gärna efter en springtur så jag har ro i kroppen också.



9. Vad läser du just nu ?

Tango för vilsna själar av Lucy Dillon.



10. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers? 

Jag har varit med i några och tycker det är roligt och det blir lite extra peppande att läsa lite mer när jag vet att andra också gör det. Om jag ska vara med ska jag givetvis ha lust för det, att det passar in i livet då, men att jag också kan hitta lämpliga böcker – ibland ska det ju vara ett visst tema.



11. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej det gör jag inte. Har nyligen börjat med goodreads men är inte jätteaktiv där. Jag markerar böcker som jag har läst och sätter betyg på dem, ibland skriver jag någon rad vad jag tyckte.



12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa ? 

Via andra bokbloggare och även i bloggaktiviteter eller sidor med samlade bokbloggar, eller i farten av mitt eget bloggande.



13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna ? 

Ja, jag använder Bloglovin, vet inte hur jag skulle klara mig utan. Det är så smidigt.



14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Jag tycker att bara bokbloggandet och det tillsammans med andra likasinnade ger så mycket och gör mig så glad. Förra veckan träffade jag dock Helen från bloggen Midnattsord, det var häftigt att vi med så många liknande intressen bara bor ett par mil ifrån varandra! Hon frågade på sin blogg om det fanns någon/några som är intresserad av att träffas och prata böcker och ha det trevlig. Än är det bara jag som hade möjlighet p.g.a avståndet, så om det är fler som känner sig lockade vore det väldigt roligt! Platsen är gränsen mellan Skåne och Småland.



15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra.

Allt. Det är helt galet hur mycket som klaffat rätt i mitt liv så fort jag började med mer böcker. Kan inte låta bli att tänka på det min mamma brukar säga, ”när det är rätt så går det lätt”. Det är ”småsaker” hela tiden som gör det så roligt.



16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att det snabbare läggs på böcker på högen för vad jag vill läsa jämfört med vad jag hinner läsa.



17. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Att få ägna allt mer åt böcker och mötet med andra som har samma stora intresse.



18. Ett blogginlägg du läst som varit extra intressant, fint, roligt eller som bara lämnat i minnet. 

Jag vet faktiskt inte, tycker det dyker upp intressanta och fina inlägg lite då och då och jag tycker det är så roligt att kika in på andra bokbloggar.



19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? 

Tänk om jag skulle videoblogga, det tycker jag är jätteroligt att se andra göra. Men jag är livrädd för det, vill knappt vara med på kort i vanliga fall så det känns extremt långt bort, men lockande. Annars är målet att jag ska tycka det är givande och lustfylld.



20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Vargnatts bokhylla

Bokföring enligt Monika

Johannas deckarhörna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek