Historia, nutid eller framtid - vart hör du ?



Min mamma, pappa och jag läser väldigt mycket här hemma, läsandet är en sak vi har gemensamt alla tre. För någon dag sen konstaterade jag och mamma att vi alla tre dras till helt olika tidsgenrer. Förstås finns det böcker flera av oss läser men oftast läser vi nog våra egna favoritgenrer.

Historia

För att börja i början. Bokhyllorna hemma hos oss är fyllda med historiska romaner. Här är pappa den skyldige. Han läser mycket som handlar om romerska soldater där runt tideräkningens början. I den här genren finns det många serier som han har läst vilket såklart gör bokhögen stor. Hit hör författare som Simon Scarrow och vår egen Väinö Linna som skriver om Finlands historia. 

Nutid

Andra hälften av böckerna i hyllan är deckare. Deckare utspelar ju sig ofta i nutid så vi drog som slutsats att mamma hör till den här kategorin. Mamma läser alltså alla deckarserier ni kan tänka er. Men för att lugna ner sig ibland läser hon också romantiska draman som t.ex. Lucy Dillon. Också dessa såna där historien utspelar sig i nutid. Verklighetstrogna är ett viktigt nyckelord.

Framtid

Och i 2040 lever jag. carpe diem. Visst läser jag mycket i tidsgenren nutid och gärna historiska romaner också (grekisk mytologi t.ex) men favoriterna är ju absolut historier som iaf känns som framtiden. Rätta mig om jag har fel men jag räknar även dystopier till den här kategorin. Även om dystopier handlar om 2014 är det ändå i ett helt annat 2014 än det vi lever i. Jag vill inte att jag ska känna igen mig så mycket i omgivningen eller situationerna, mer i karaktärerna. Slutsats: framtiden. 

Till vilken kategori hör du ? 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek