söndag 19 oktober 2014

Skönlitteratur om din egen hemstad

Jag älskar min hemstad Jakobstad. Staden är relativt liten och supermysig. Tro, hopp och kärlek är stadens symboler vilket jag kan relatera till till 100%

Två romaner jag vet på rak arm att utspelar sig i Jakobstad är dessa två. Roligt att läsa romaner om ställen där jag själv varit och kan känna igen mig i sättet de pratar och beter sig.



Natten är ännu ung av Lars Sund - en bok jag absolut måste läsa. Den är skriven på dialekten man använder i Jakobstad och låter så rolig av vad jag hört. Är jättesugen på den här just nu.

Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-aho - boken utspelar sig visserligen lite överallt i finland men också i jakobstad. Läste 1/3 av boken i somras men den var för mörk för mitt humör just då så får återuppta den senare då humöret passar.

Finns det någon skönlitteratur om din hemstad ? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar