Skönlitteratur om din egen hemstad

Jag älskar min hemstad Jakobstad. Staden är relativt liten och supermysig. Tro, hopp och kärlek är stadens symboler vilket jag kan relatera till till 100%

Två romaner jag vet på rak arm att utspelar sig i Jakobstad är dessa två. Roligt att läsa romaner om ställen där jag själv varit och kan känna igen mig i sättet de pratar och beter sig.



Natten är ännu ung av Lars Sund - en bok jag absolut måste läsa. Den är skriven på dialekten man använder i Jakobstad och låter så rolig av vad jag hört. Är jättesugen på den här just nu.

Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-aho - boken utspelar sig visserligen lite överallt i finland men också i jakobstad. Läste 1/3 av boken i somras men den var för mörk för mitt humör just då så får återuppta den senare då humöret passar.

Finns det någon skönlitteratur om din hemstad ? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek