Tankeregn -Two by two


32 åriga Russ har allt han kan önska sig, en kärleksfull och vacker fru, ett bra jobb,  ett stort, fint hus och en underbar dotter. En dag förändras alla hans roller i livet. Han går från att vara anställd till egenföretagare, han blir hemmapappa. Men ibland kanske man finner lycka på ställen man inte trodde. 
  •  Det här är en lite mörkare bok än Sparks tidigare böcker. Visst, de brukar alltid ha sin beskärda del av hjärtesorg men här är huvudkaraktären Russ rätt så deppig genom största delen av boken. Jobbet går dåligt, hans äktenskap faller sönder och hemmalivet vänds upp och ner. Och när det inte kan bli värre så blir det det. Jag gillar att den är annorlunda men föredrar nog hans mer romantiska böcker. 
  • Här finns många fina karaktärer. Dottern London är hur söt som helst och hennes relation till bästa pojkkompisen får mig att längta tillbaka till barndomen. Systern Marge är en typisk Sparks-karaktär som får vara bästa vännen, den med kloka råd och långa kramar. Älskar henne. Också exet Emily är en fin karaktär. Så där härligt rolig och jag gillar att de har alla minnen att tänka tillbaka på. 
  • Men. Russ fru är värd en egen punkt. Hon går raka vägen höst upp på topplistan över osympatiska karaktärer. Fy vilken irriterande person. Opålitlig, omogen, sur, egoistisk (till och med i hennes roll som mamma). Usch, gillar inte henne en sekund av boken, inte ens de gånger Russ gör det. Kanske speciellt då. 
  • Och så klart, det finns ingen som krossar ens hjärta som Nicholas Sparks. Och på nåt konstigt sätt är det ju precis det jag älskar med honom. Jag vet att jag alltid får läsa en känslosam historia och Two by Two är inget undantag. Vill snart läsa nåt mer av kungen av romance. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen