Tankeregn - The Smoke Thieves


Fem ungdomar påverkas på olika sätt av den olagliga demonröken. Prinsar, prinsessor, jägare, soldater, vänner och fiender måste lära sig samarbeta för att inte gå sönder. 
  • Till en början vågade jag inte ha så höga förväntningar på den här eftersom jag älskade Sally Greens senaste trilogi, Half Bad. Jag försökte att inte hoppas allt för mycket på en ny favoritserie. Kanske är det därför jag blev så glatt överraskad, för det här är en så bra första bok i en serie! Det är många karaktärer men jag hinner lära känna dem alla på ett sätt som får mig att vilja veta mer. Världen förklaras bra, det finns dessutom en karta att gå tillbaks till när de nämner någon by eller ett hav. Det finns kungligheter och deras personal, soldater, marknadsförsäljare och demoner vars rök folk olagligt stjäl, säljer och inhalerar. 
  • Kaptilena är uppbyggda så att man får följa en huvudkaraktär per kapitel, Game of Thrones-style. Fem stycken huvudkaraktärer får vi lära känna och vid sidan om dem finns det massor med viktiga sidokaraktärer. Jag älskar alla story lines, och gillar alltid bäst den jag är mitt i, alltså ändrar favoriten i typ varje kapitel. Det blir aldrig tråkigt. 
  • Bokens största plus i det här skedet är absolut mängden girl power som finns genom hela boken. Älskar Catherine och Tash som båda är så himla badass! Hoppas på att få se mer av det i resten av serien också. Dock hade jag tydligen helt missat att Tash är typ 12 år, vilket man får veta först i slutet. Så min bild av henne ändrade totalt de sista 100 sidorna, vilket blev lite förvirrande. Jag hade hela tiden tänkt att hon är typ 17 år som de andra yngre karaktärerna. 
  • Sen uppskattar jag också Sally Greens sätt att skriva roliga karaktärer. Jag är väldigt lättflörtad när det kommer till fiktiva karaktärer. Jag förälskar mig gärna och ofta i olika karaktärer. Så, let the record show att jag efter första boken i den här serien är Team Tszayn. Jag älskar hans humor, vilket oftast är det jag faller för. Roliga karaktärer är det bästa jag vet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen