Bokintresse sprider bokbloggskärlek

P.g.a mycket jobb och annat strul från min sida kommer veckans gästinlägg upp först idag, ber om ursäkt för det. Men jag menar, visst behöver vi lite bokbloggskärlek denna regniga söndag också. Den här veckan får vi läsa om hur Rebecca fick upp ögonen för bokbloggsvärlden och vad hon gillar att läsa. Genom att klicka på bilden nedan kan in läsa mycket mer av Rebecca. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till?

Jag spenderade en massa tid i början av att försöka komma på något finurligt, men de flesta saker jag kom att tänka på hade å, ä eller ö i sig och det mesta som har med books att göra (böcker på engelska) var redan taget. Tillslut kom jag fram till det simpla Bokintresse och hade som ursprungliga plan att byta när jag kom på något bättre, vilket jag aldrig gjorde. :P

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag har bloggat sedan 11 april 2011 men jag har bara bokbloggat i ungefär ett och ett halft år nu, jag började bokblogga i december 2013. Anledningen till att jag började bokblogga var för att jag hade läst en intervju i Kamrat Posten med Viggo som driver bokbloggen Bookfinger. Jag hade aldrig tidigare hört talas om bokbloggar och tyckte att det var coolt med någon som bloggar om böcker. Så jag besökte hans blogg och insåg då att det fanns en hel drös med bokbloggar där ute och jag kände på något sätt att jag bara verkligen ville bli en del av allt det där och då jag haft lite alla möjliga olika bloggar under min tidiga uppväxt så var det ingen tvekan om saken att jag skulle starta en bokblogg.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Det varierar väldigt mycket. Recensioner är jättekul att skiva om det gäller en bok som jag verkligen gillade och som stack ut ur mängden, annars kan vissa delar bli lite småtråkiga. Men egentligen tycker jag nog att de flesta inlägg är roliga att skriva.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Recensioner definitivt, speciellt när det gäller någon bok jag har hört mycket om/jag själv funderar att läsa/jag har redan läst.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

En väldigt svår fråga, men jag skulle nog säga: tankegivande, romantisk och fängslande.

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Den perfekta boken skulle nog enligt mig ligga på någonstans mellan 350 och 450 sidor, vara en dystopi, en fantasy eller en tankeställare, handlingen skulle bestå av att man får följa mer än en person och boken skulle vara väldigt fängslande. Den skulle även ha ett djup och ta upp något viktigt. Slutet är enligt mig bland det viktigaste hos en bok, och den här boken skulle nog sluta med något stort som en cliffhanger, att någon dör eller bara helt enkelt några mäktiga ord, för även om jag stör mig på slut där en favoritkaraktär dör eller när man inte får reda på vad som händer näst så är det ändå de slutet som gör att man kommer ihåg boken.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag gillar att vara aktiv och tränar därför flera gånger i veckan. Framför allt så spelar jag fotboll vilket är något som jag verkligen älskar med hela mitt hjärta och det är precis som bokbloggandet en stor del av mitt liv.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Jag älskar att ligga och läsa i hängmattor, men då jag inte äger någon hängmatta för tillfället så är nog min favoritplats att läsa på saccosäcken som jag har i mitt rum som är formad och ser ut som en converse sko.

9. Vad läser du just nu ? 

Just nu läser jag Jag ger dig solen av Jandy Nelson och jag har väldigt svårt att bestämma mig vad jag tycker om den. Jag läser även The devil wears Prada på engelskan i skolan.



10. Hylla en författare!

Jag skulle vilja hylla David Levithan som är min favoritförfattare. Anledningen till att jag vill hylla honom är för att han skriver helt fantastiska böcker som inte bara är bra böcker utan som dessutom tar upp viktiga saker som man kan lära sig av och jag tycker inte att han får tillräckligt med uppmärksamhet.

11. Hur många böcker läser du i året ?

Förra året läste jag 30 böcker och i år satsar jag på 35 men ligger tyvärr efter lite med läsandet så vi får se hur det går.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej, jag har funderat på att införskaffa mig en läsdagbok flera gånger men det har aldrig blivit av. Istället använder jag mig av Goodreads.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Oj det varierar verkligen. Ibland kan jag få i princip ett rec. ex om dagen medan andra månader får jag inga alls. Det beror väldigt mycket på hur förlagens utgivning ser ut och vilken tid på året det är.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Ja, det känns som att jag har fått flera riktigt bra vänner via bokbloggandet och så har det varit redan från början. Alla är så vänliga och trevliga det vore verkligen kul att träffa er på riktigt! En bokbloggare som jag faktiskt har träffat är Amanda från Bokpandan, vi bestämde träff i och med en bokträff som vi båda skulle på och vi hade verkligen kul!

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

Jag har haft så många bra stunder att jag kan inte nämna bara en! Men två som sticker ut väldigt mycket är då när jag fick mitt första rec. ex och när jag blev bjuden på min första bokträff.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Jag lägger ner ganska så mycket tid på bloggen eftersom jag verkligen tycker att det är kul och när jag skriver inlägg så skriver jag det inte bara utan jag kollar igenom det redigerar det och fixar tills jag tycker att det är riktigt bra och först då publicerar jag det. Jag lägger även ganska så mycket tid på design och layout.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Ibland när man t.ex. har mycket i skolan kan det vara negativt att bloggen tar så mycket tid, men oftast är bloggandet bara positivt.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Att få träffa alla andra bokbloggare även om det så bara är över nätet för vi har så mycket gemensamt och alla är så trevliga!

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Nej inte direkt, jag tar det hela lite som det kommer och strävar alltid efter att bara göra mitt bästa och sen se hur långt det tar mig.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Oj bara tre! Det finns så många där ute som verkligen är bra och jag har säkert bara hittat en liten andel av dem men tre bokbloggar som jag gillar är i alla fall:
Boklyckan
Bokugglan
Bokpandan

Kommentarer

  1. Inlägget blev verkligen bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta av jobbet gjorde du ju själv så allt creds till dig :D

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek