Tankeregn - Olivia för alltid


Julia Wickholm skriver om Olivia som åker iväg på en resa tillsammans med katten Periwinkle i jakt på svar. På vägen träffar hon nya vänner och får en händelserik sommar.


  • Först och främst: mer finlandssvensk YA åt folket! Heja Julia! För mig blir också igenkänningen lite högre bara genom små detaljer, som att det spelas nattklassiskt på radion och man dricker grön Mehukatti.
  • Ännu mera kan jag relatera till kattkärleken. Jag har haft katter hela livet (hemma hos föräldrarna har vi 7st och med maken har jag 2st) så alla scener med Periwinkle blir mitt i prick för mig. Jag riktigt hör ljudet som katter gör när de stolt vill visa upp vad de så duktigt har fångat i gräset. 
  • Också människorna är fina i den här boken. Jag gillar sällan huvudkaraktärer av någon orsak men Olivia gillar jag. Hon är vilsen och osäker men får växa en hel del under sommaren. Tror absolut att hon börjar uppskatta sitt liv hemma mera i den fiktiva framtiden. Men av karaktärerna blev favoriten absolut Pytte. Jag vill krama om henne hårt och sen spela världens partylåt och bara dansa som galningar.
  • Ett tag där trodde jag att slutet skulle göra mig förbannad. Jag bara skakade när jag tänkte på hur besviken jag skulle bli om det gick som jag trodde. Men nej, tack och lov fick jag ett slut som jag kunde känna mig riktigt nöjd med. Grät av lättnad.

Tack till förlaget för rec.exet!

Kommentarer

  1. Svar
    1. En sorts blandsaft. När jag var barn drack vi alltid den gröna varianten, som ser ut som diskmedel :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek