Tankeregn - Mumin x 2


Småtrollen och den stora översvämningen är första boken om Mumintrollen och vi får följa Mumintrollet när han med sin mamma söker efter den försvunne pappan.

  • Äntligen har jag fått läsa hur allt började. Gillar att se hur Mumintrollet träffar Sniff (i den här boken kallad Det lilla djuret), hur de hittar huset och att man får lite historia bakom hattifnattarna. 
  • Dock blev jag lite förundrad över illustrationernas placering. Illustrationerna kunde ibland komma ett helt uppslag tidigare än texten vilket gjorde mig lite förvirrad. 
  • Älskar Tove Janssons språk, hennes humor och fantasi.
  • En snabbläst, liten bok som gör att jag genast vill läsa mera om Mumintrollen. 

Det osynliga barnet och Granen är två noveller där Mumintrollen faller in i två väldigt olika situationer som båda kräver familjens kärleksfulla natur. 

  • Första intrycket av den här boken är riktigt bra för den här utgåvan är verkligen så himla fin. 
  • Innehållet håller också samma nivå. I Det osynliga barnet berörs ett tungt ämne på ett fint sätt. Gillar blandningen mellan humor och allvar. Novellen har också ett av mina absoluta favoritcitat: ''Ni vet ju att folk lätt blir osynliga om man skrämmer dem för ofta''. Så fint budskap.
  • Den andra novellen, Granen, var jag bekant med sen tidigare. Ändå är den alltid rolig att läsa då det pratas om granar, mat och presenter som nåt nytt och oförståeligt. Än en gång inponeras jag av Toves humor och fantasi. 
  • Persongalleriet var mycket uppskattat! Även om jag är rätt så insatt så lärde jag mig flera nya saker om karaktärerna. 

Tack till Förlaget för recensionsexemplaren ! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen