Kajsas Bokblogg sprider bokbloggskärlek

Happy Saturday ! Vill bara ta en snabb sekund och tacka alla som vill delta i Mer Kärlek åt Bokbloggare ! Det har varit så roligt att läsa era inlägg och höra mera om ert bloggande. Hoppas ni läsare också har njutit de här senaste månaderna. Var inte oroliga, jag kommer fortsätta med det här så länge det finns villiga gästbloggare. Är du intresserad ? Hör av dig så ordnar vi ett datum åt dig.

Denna vecka är det dags för Kajsas svar på frågorna kring hennes blogg, favoritböcker och bokbloggstips. Klicka på bilden nedan för att komma till Kajsas Bokblogg.



1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Namnet kom till mig en stormig novembernatt. Träden vajade ilsket och regnet smattrade mot fönsterrutan. Bokhögen på nattduksbordet stod dock stadigt. Sakta men säkert gled jag in i en djupsömn och hörde röster ropa mitt namn. "Kajsa. Kajsa. Kajsas bokblogg!" Jag satte mig spikrakt upp i sängen och insåg att jag hade fått en gåva från ovan.

Eller så valde jag bloggnamnet eftersom jag heter Kajsa och det är bokblogg... ;)

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag började blogga sommaren 2012. Dels för att jag kände att jag inte var riktigt färdig när jag läst ut en bok. Jag ville lite mer, få diskutera boken, få ner mina tankar kring den på print. Sen tänkte jag även ha den som en läsdagbok.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Jag gillar att skriva de flesta inläggen. Om jag är på blogghumör. Är jag inte det så är allt ganska tråkigt att skriva om. Men läsrapporterna kanske är lite roligare än andra inlägg. Då får jag själv reda på hur jag läst de senaste 3 månaderna.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Jag gillar de flesta typerna av inlägg. Recensioner och book hauls brukar jag läsa för det mesta. Enkäter är också kul!

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Svart. Spännande. Odetaljerat.

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Runt 300 sidor med mellanstorlek på texten. Handlingen ska vara spännande och obehaglig. Gärna psykologiskt påfrestande. Slutet ska innehålla en epilog i stil med den i Harry Potter.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Samla på böcker. Köpa böcker. Sortera mina bokmärke. IKEA:s bokhyllesortiment. Min familj. Datorspel. Tänder. Golf. Inredning. Shopping.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.




Det här är en av mina favoritplatser i världen som jag ännu inte besökt. Utsikten är från ett av lyxhotellen på Walt Disney World. Från balkongerna kan man se en "savann" med giraffer, gnuer och andra exotiska djur. Där skulle jag vilja sitta med en god bok och ta igen mig efter en dag i nöjesparkerna.

9. Vad läser du just nu?

Just nu är jag mitt emellan böcker. Jag har påbörjat (läs: läst första sidan) i flera. En som ligger på sängbordet är Leon av Mons Kallentoft och Markus Lutteman. Den ser jag fram emot att komma tillbaka till.

10. Hylla en författare!

Rick Riordan! Han skriver de böcker jag hade velat läsa när jag var ung. Allmänbildande, humoristiska och spännande. Oj, vad han är bra! Jag ser verkligen fram emot att läsa hans böcker baserade på den nordiska mytologin.

11. Hur många böcker läser du om året?

I år blir det upp emot 200 stycken. I fjol blev det ca 125 stycken.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej, men jag för anteckningar om böckerna som hjälp till recensionerna. Men det är inga anteckningar jag sparar på. Det finns det nämligen inte plats för i bokhyllorna...

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex.?

Jag beställer inte alla rec.ex. som jag är intresserad av. Då skulle jag inte få någon som helst tid över till "vanlig" läsning. Men är det en bok som jag vet att jag verkligen vill läsa så ber jag gärna om ett exemplar. Det blir mellan 5-10 böcker om året.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?

Har inte träffat så många bokbloggare än. Stötte på några stycken på bokmässan förra året men det fanns inte riktigt utrymme för kamratskapsutveckling just då. Men om någon har vägarna förbi Örnsköldsvik, Sundsvall eller Umeå och vill träffas för att diskutera böcker så hade det givetvis varit trevligt.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

Ett roligt minne från bloggandet var när jag insåg att det släppts en bok om en polis vad namn Kajsa Nordin (mitt namn) som jobbar i Örnsköldsvik (där jag bor). Jag tog kontakt med författaren Susan Casserfelt och hon kom upp på mitt dåvarande jobb och signerade böcker till alla som ville ha. Boken heter Prästens lilla flicka.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Jag lägger ungefär 4 timmar per vecka på bloggandet.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att man hela tiden hittar fler böcker som man vill läsa.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga?

Att man hela tiden hittar fler böcker som man vill läsa.

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

En blogg som jag alltid läser är Monikas. Jag tycker om hennes sätt att skriva och vi har någorlunda samma boksmak. En annan blogg som jag också läser allt av är Lottens. Samma sak som med Monikas blogg - bra på att skriva och gillar min typ av böcker. Johannas Deckarhörna är en trevlig blogg att följa. Hon läser mycket, men inte bara deckare. Det är inte alltid vi har samma boksmak men man bör ju kliva utanför sin bekvämlighetszon ibland.

Vill passa på att tacka Liza för detta trevliga initiativ. Jag uppskattar själv att läsa om de andra bloggarna. Sen vill jag även passa på att hälsa alla nya och gamla läsare välkomna över till min blogg. Där finns något för de flesta.
/Kajsa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek