Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek

Trevlig lördag till er alla ! Idag har det blivit dags för Bellas historia om hur hon började bokblogga, varför hon fortsatt och vad som hänt på vägen. Klicka på bilden här under för att komma till hennes blogg Bellas Bokhylla. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?


Det var faktiskt inte så svårt. Bella + bok = bellasbok.blogg.se. Sen blev det lite ihopslaget med ”blogg” där också så jag burkar kalla bloggen Bellas Bokblogg.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?


I mars 2012 startade jag bloggen. Mest handlade det om att jag inte riktigt har någon som är lika bok- och läsintresserad i min omkrets som jag. Därför tänkte jag att det vore kul med en blogg om böcker där jag kunde få ut alla mina åsikter och mitt fangirlande.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)


Det jag upptäckt på senare tid som jag tycker är riktigt roligt är videoinlägg. Jag har skaffat mig en bättre kamera framför allt och sen har jag börjat våga experimentera lite mer i iMovie och tycker det är riktigt skoj. Tyvärr är det hemskt tidskrävande så jag hinner inte riktigt med så många videos som jag skulle vilja men jag hoppas att jag har lite mer tid i framtiden.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?


Book Hauls är alltid kul men precis som i förra frågan så älskar jag videoinlägg. Jag tycker det blir mer personligt på något sätt då bloggarens personlighet kommer fram.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.


”All the feels” är nog tre ord som sammanfattar min lässmak ganska bra. Jag älskar böcker som tar med en på en riktig känslostorm, böcker som får en att känna med karaktärerna på djupet helt enkelt.

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)


Oj vilket svår fråga! Jag är nog inte så himla kinkig faktiskt. Så länge boken prickar av det jag pratade om i frågan innan så spelar det inte så stor roll.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?


Jag har på senare tid återupptagit mitt intresse för smink och skönhet som försvann strax efter gymnasietiden. Sen har jag också börjat omfamna mitt intresse för spel och gaming. Jag har vuxit upp lite i ett samhälle där det inte är något som tjejer ska tycka om plus att min familj är lite av en ”vi-ska-vara-ute-och-leka-inte-sitta-inne-och-spela-spel-hela-dagarna”-familj så det har liksom inte riktigt varit ett alternativ. Men sen jag flyttade hemifrån har jag känt att jag vuxit lite ifrån det där och helt enkelt börjat acceptera att jag faktiskt tycker det är svinkul.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.


Det är min tvåsitsiga Karlstad-soffa från Ikea. Jag har nu äntligen börjat sitta in den och sittdynan är numera perfekt utformad efter min rumpa så det kan inte bli mycket bättre!

9. Vad läser du just nu ?


Ganska mycket faktiskt men den jag läser mest aktivt just nu är Harry Potter and the Half-Blood Prince. Ja, jag läser dessa för första gången och är hemskt sen till festen, men som man säger: bättre sent än aldrig!

10. Hylla en författare!


De som följer mig vet att denna plats måste fyllas av Fredrik Backman. Ända sedan jag läste En man som heter Ove strax efter att den kom ut har jag varit helt förälskad i denna mans sätt att skriva. Han bygger upp karaktärer som bygger bo i ditt hjärta, sliter och river ner och sedan bygger upp det igen. Ni vet den där känslostormen som jag pratade om tidigare? Där har vi den!

11. Hur många böcker läser du i året ?


Ungefär 65-70 stycken.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?


Inte mer än Goodreads faktiskt. Jag hade en liten läsdagbok tidigare men det blev alldeles för jobbigt att fylla i allt hela tiden så använder bara Goodreads numera.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?


Inte alls många faktiskt. Ända sedan fler och fler förlag gått ut med att de skickar e-böcker som recensionsex har jag allt mer dragit mig ifrån det där. Tycker det är alldeles för dumsnålt av dem så köper hellre böckerna då. Plus att med rec.ex. följer ofta en press att läsa böckerna som jag inte riktigt gillar så jag brukar bara fråga efter de böcker som jag verkligen, verkligen vill läsa.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?


Ooo ja! Dock har jag inte riktigt fått chansen att träffa någon än så länge (förutom snälla Cecilia från Book Obsession som varit inne och hälsat på mig i bokhandeln jag jobbar) men jag hoppas det kan ändras snart. Jag har försökt med lite Bokbabbel över skype men nu var det ett tag sen. Annars så hoppas jag kunna träffa och umgås med några av er fina människor på årets Bokmässa!

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)


Alla fina kommentarer ger alltid ett litet glatt pirr i magen. Det är alltid kul att hålla i tävlingar och att jag precis kom förbi 100-följare-strecket gjorde att jag utbrast i ett litet glädjetjut. Allt med bokbloggandet ger mig en varm känsla i magen av glädje så kan nog inte riktigt hitta någon specifik händelse direkt.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)


Alldeles för lite nuförtiden faktiskt. Skolan tar smått kål på mig och jag har knappt någon ork för varken blogg eller läsande de få stunder då jag har lite fritid över. Dock har jag många planer och inläggsidéer som jag förhoppningsvis får lite tid för under sommarlovet.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.


Det måste nog vara den där pressen som kommer både med recensionex och att man vill så mycket med bloggen men att man inte riktigt har den tiden. Dock brukar alla de positiva delar väga upp det!

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?


Gemenskapen! Snällheten som existerar bland alla är helt underbar och man känner sig så himla välkommen.

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.


Petras bokblogg: Bara för att du skriver så bra och utvecklade recensioner. Jag har köpt alldeles för många böcker pga dem! ;)
Elen på Bokpotaten: Bara för att du är en sån himla go person och gör himlans härliga videor.
Anna på Boktycke: Bara för att jag hade varit helt lost utan dina ”nya boksläpp”-inlägg!

Och så massa kärlek till alla er andra som jag inte nämnde: <3<3<3<3<3

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen