Liebster award - historiens längsta blogginlägg



Sandra på snowglitterBokbabblaren och Boklyckan nominerade mig och hade många fina frågor. Tack Sandra, Anna och Alba ! i den ordningen svarar jag också på frågorna. (tog bort några som fanns dubbelt)

OBS! Om du blivit nominerad, kolla allra längst ner för att hitta dina frågor.


Regler:
Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare 
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar


1. Vad är det bästa med att läsa?
När jag lär mig något av det jag läser. Det kan vara konkret fakta om ett yrke eller ett land. Men också att upptäcka ett nytt intresse. Jag kan bli inspirerad att lära mig ett speciellt språk, en dans eller läsa in mig på nåt, för mig, nytt ämne. Känslan jag får då jag upptäcker att det som en viss karaktär gör vill jag också göra resten av mitt liv. (tills jag läser nästa bok och vill göra nåt annat)

2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Nicholas Sparks kommer alltid vara speciell för mig för det var han som fick mig att älska läsandet men en nyare favorit är R.J Palacio. Snälla kom ut med nytt snart

3. Hur många böcker läser du per månad?
Som jag sagt många gånger är jag nog den långsammaste läsaren bland oss bokbloggare. Jag läser typ en bok i månaden. Men april iår har varit super ! Jag började idag på min fjärde (!) bok för denna månad ! Det känns så underbart att få läsa i sin egen takt men att den takten också förbättras med åren.

4. Vad gör du om en bok är riktigt dålig och seg?
Jag lägger faktiskt undan boken om jag inte fastnat för den efter typ 70-100 sidor. Vissa böcker passar mig inte just då för stunden så då måste jag sätta den åt sidan.

5. Hur många bokmärken har du?

Den här bilden hade jag i ett inlägg  för någon månad sen, sen det har jag fått några nya så de är nu 10 st.




6. Vilken är den bästa deckaren du läst?
Kommer improvisera lite och säga One for the money av Janet Evanovich. Den är så rolig och älskar alla karaktärer som är med ! Den är kanske inte en traditionell deckare men jag har nog inte läst någon sån ens vad jag minns.. 

7. Finns det någon karaktär från någon bok som är väldigt lik dig?
Jag kände igen mig rätt så mycket i Lou Clark från Jojo Moyes Livet efter dig. Jag tror jag skulle reagera och agera precis som hon gör i hennes situation och att fästa sig vid sin lilla hemstad är nåt jag verkligen kan relatera till

8. Vilken är den bästa boken du läst på engelska?
Läser oftare på engelska än svenska faktiskt, men min senaste favorit är absolut The fault in our stars. Den träffar på så många olika sätt mitt i prick !

9. Köpa eller låna böcker?
Köpa absolut. Älskar att gå i biblioteket men det är länge sen jag lånat nåt. Av andra lånar jag aldrig

10. Vilken var din favoritbok när du var liten?
Gonatt måne. Den är helt sönderläst hemma hos oss

11. Har du någongång träffat en författare? Vem isåfall?
Jag har sett Kaj Korkea-aho vid ett par tillfällen.

1. Finns det någon bok du känner att du borde ha läst, men fortfarande inte har kommit till? 

harry potter böckerna absolut, men jag är på god väg. 

2. Vilken TV-serie är din favorit? 

All time favourite är nog One Tree Hill. 


3. Finns det någon bok du valt att inte läsa ut och varför i så fall? 

Kaj Korkea-ahos Gräset är grönare på andra sidan, den passade inte ihop med mitt humör just då. 


4. Om du måste välja: chips eller choklad?

Choklad, alltid

 5. Berätta om den första boken du läste ut själv! (Om du kommer ihåg.) 

Minns inte faktiskt, men någon Funtasie-bok måste det ha varit iallafall. 

6. Vad är ditt drömyrke? 

Teckenspråkstolk, åh så intressant det skulle vara. men då skulle jag nog inte få nåt jobb hemma i min lilla stad. 

8. Vilken är den bästa boken du läst i år? 

Då skulle jag nog säga Wonder av R.J. Palacio

9. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok? 

A walk to remember ! åh, gillar till och med filmen såå mycket bättre än boken.

10. Vilken karaktär från en bok skulle du vilja ha som kompis? 

Stephanie Plum i Plum serien skriven av Janet Evanovich ! hon är så rolig.

11. Pest eller kolera: att bara få läsa en bok per år, eller att få läsa så mycket du vill 

men aldrig avsluta böckerna? 

Då skulle jag nog bara läsa en bok per år ändå. Och då skulle jag läsa böcker som Les Miserables som ändå skulle ta bättre halvan av året för mig att läsa haha.


1. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa just nu?

Får jag säga den jag just börjat med ? Jag har iallafall endast läst ett kapitel ännu. Så då säger jag The Land of Stories: The Wishing Spell av Chris Colfer. 


2. Har du några book boyfriends, i så fall vilka?

Två stycken jag blivit riktigt kär i är Will fån Livet efter dig och Augustus från The fault in our stars. Vad säger det om mig..


3. I vilken fiktiv värld från en bok eller film skulle du helst vilja leva?

Mumindalen ! Men jag skulle nog inte gå i ide. 


4. Favoritcitat från en bok?

Inte mitt absoluta favoritcitat, men det är ett bra jag kommer ihåg så här på rak arm: 

''Men vi är inte dumma, vi vet att vi heter Gred och Forge'' - Weisley tvillingarna i Harry Potter och de vises sten. (då de fått tröjor av sin mamma med bokstäverna G respektive F på)


5. Te eller kaffe?

Te, absolut. 


6. Om din bokhylla började brinna och du bara kunde rädda en enda bok, vilken skulle du rädda?

Les Miserables absolut, vet inte varför den är så kär för mig men den är oläst och bara så fin då den skulle jag inte vilja mista ! + att jag fått den av min kära sambo från studietiden.


7. Vem är din favorit side kick-karaktär och varför?

Kom först att tänka på hunden Bob i The one and only Ivan. Rolig och söt karaktär.


8. Vilken magisk/övernaturlig varelse skulle du allra helst vilja vara?

Kanske nåt coolt som en cyborg eller nåt sånt. Även om jag inte läst Cinder ännu har jag en känsla av att de är ganska häftiga. Cyborgen i Disneys Skattkammarplaneten är cool ! 


9. Vilka är dina favoritbokbloggare?

Åh, det finns ju så många. Men till favoriterna hör nog Vargnatt, Snowglitter och Fantastiska berättelser 


11. Om du bara fick läsa en enda bok för resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

Men nej vad elakt! Hm, åh så svårt. SKulle måsta vara en riktig svår tjockis.. Ah, kanske jag säger Les Miserables här då. 



Då var historiens längsta blogginlägg färdigt och här kommer era frågor:

1. Om du vore ett djur, vilket djur skulle du då vara?


2. Om du nånsin skulle skriva en egen bok hurudan skulle det vara ? (genre t.ex.)


3. vilket språk skulle du vilja kunna prata flytande som du inte redan gör?


4. nämn en bok du tycker är överskattad

5. Nämn en bok du tycker är underskattad


6. nämn en filmatisering av en bok som du tycker blev lyckad


7. Nämn en film baserad på en bok som inte funkade alls


8. Följer du någon författare på t.ex. instagram ? Isåfall vem ?


9. Mysbelysning eller ordentlig tak-, golvampa då du läser ?


10. hur många olästa böcker har du hemma ?


11. Ska du på bokmässan i höst ?



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek