Bokbloggskärlek med Fantastiska Berättelser

Hej allihopa


Idag har äran kommit till mig att få skriva ett inlägg för er, ett inlägg om mig, min bokblogg och om lite kärlek till just bokbloggandet. Ni kanske undrar vem jag är, det är ju helt naturligt. Jag är Anna på Fantastiska berättelser. Tjejen från söder som en dag för ungefär 3,5 år sedan fick för mig att nu var det dags att börja bokblogga.

Det svåraste med att börja blogga var helt klart namnet. Det är ju ett stort beslut att döpa något – det ska ju liksom hänga med ett tag. Jag ville ha något häftigt, genomtänkt och bra namn. Men det slutade med Fantastiska berättelser. Inte sådär värst häftigt och ska jag vara ärlig så var jag inte helt frälst i namnet till en början men jag ville ju börja blogga så det fick duga. Namnet har växt hos mig och nu kan jag egentligen se hur passande det är för mig. Jag som älskar de fantasirika historierna, de magiska händelserna, det som inte tillhör den verklighet jag lever i.
Helt enkelt de fantastiska.

Efter det att namnet var klart så var det ju dags att börja blogga. Mitt bloggande började med att jag ville skriva recensioner så att någon faktiskt kunde bli tipsad av mig. Det handlade inte om en läsdagbok för mig, för det har jag redan en som jag fortfarnade använder vid sidan av bloggen. Jag vill istället utveckla mitt skrivande och få några att prata böcker med (de lyser med sin frånvaro i min direkta närhet). Vi kan säga som så, jag har inte en sekund ångrat att jag började och fortfarande tycker jag det är lika roligt, om inte roligare än när jag började. Jag har svårt att säga vad jag tycker är roligast att skriva och blogga om, jag tror att det egentligen är blandningen och de roliga samtal som kan komma igång.

Sen är det de där recensionerna. De var ju liksom tanken från början att bloggen skulle vara fullsmockad med dem och jag tycker de är roliga att skriva. Tyvärr är människan lat av naturen och jag är lite extra lat så därför har jag alltid en stor hög böcker vid sidan av datorn som väntar på att recenseras.

Vad gäller de inlägg jag själv tycker är roligast att läsa hos andra så är det nog först och främst alla spännande inlägg om nya böcker, böcker som köps, böcker som fås, böcker som någon gång ska läsas. Däremot läser jag sällan recension av böcker jag
själv inte har läst. Det handlar om att jag absolut inte vill bli spoilad. Däremot tittar jag gärna på ett betyg.

Jag fick frågan att beskriva min lässmak med 3 ord eller en bild och jag tänkte att jag kunde göra både och.


FANTASI                  MAGI                   VERKLIGHETSFLYKT

För mig är idealboken en bok som tar mig på en resa, gärna ut i det totalt okända. Det får väldigt gärna innehålla någon form av fantastiska element – älskar att läsa om magiska varelser, nya världar, äventyr och magi. Sen har jag egentligen inga preferenser om hur lång en bok bör vara men skulle tippa på att någon stans mellan 400-500 sidor är det ”normala” sidantalet för mig. Sen kommer det till de där sluten i boken. Jag vill väldigt gärna ha lyckliga slut, men ändå är de böcker som slutar otippat eller kanske till och med sorgligt oftast de böcker jag verkligen älskar och som biter sig fast.

Jag är faktiskt en människa utanför bokens värld också, även om jag själv har svårt att förstå det ibland. För tillfället jobbar jag mest – som fritidspedagog – vilket är väldigt roligt. Förrutom det så försöker jag tänka på vad jag äter och träna en massa. För att skryta lite med sig själv så har jag för tillfället gått ner över 25 kg och det är något som styr min vardag ganska så mycket. Sen är jag en riktig loppisnörd. Älskar att springa ner loppisar och att försöka hitta de där fynden som passar mig, utan att de gör ett allt för stort hål i plånboken. Det är nämligen böckernas uppgift.

Men tillbaka till läsandet. Jag läser ju ganska så mycket, vilket alla andra verkar vara totalt chockade över i min närhet. En perfekt lässtund för mig är på kvällen, det får gärna vara mörkt ute. Då sätter jag mig i min alldeles perfekta läsfåtöj, tänder massor av doftljus (och vanliga ljus med för den delen) och sen sitter jag där i timmar i sträck och läser och dricker te. Sen är det egentligen lite synd att jag mest uttnyttjar fåtöljen när det är mörkt ute för bakom ryggen har jag fönster i alla vinklar som släpper in ett fantastiskt ljus.

För att det här inte sen ska bli ett inlägg som är lika långt som en kort bok så tänker jag ge er några snabba svar på några frågor nu.


Vad läser du just nu?

Det osyliga barnet av Tove Jansson

Hylla en författare?

J.K Rowling måste hyllas, om och om igen för hon är helt enkelt magins mästarinna och har underhållt mig så ofantligt många gånger.

Hur många böcker läser du om året?

Ca 100

Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Ja på många olika sätt. Dels för hand i en fin bok och sen skriver jag i ett exelldokument böcker jag läser och recenserar med lite mer information än i den jag skriver för hand. Min anteckningsbok har jag för överig använt flitigt sedan 2005.

Hur många rec.ex får du i mångaden?

Det varierar. I mars månad har jag tagit emot 6-7 stycken men det har varit väldigt många denna månaden. Vissa månader blir det knappt en enda.

Hur mycket tid lägger du på din bokblogg?

Det varierar ganska så mycket men i genomsnitt ett 1-2 timmar per dag, och kanske lite mer vissa helger (som när jag måste skriva ikapp på recensionsfronten).

Nämn en negativ sak med att bokblogga

Bokköpandet växer lavinartat. Man hinner inte längre med alla sina böcker (gjorde det lite mer innan i alla fall).

Vad är det roligaste med att bokblogga?

Kommentarer på bloggen och fina mail man får. Det här att gästblogga är också väldigt roligt. Men höjdunkten i min bloggkarriär (kan man kalla det en karriär tros)
måste ändå vara när jag blev utvald till att vara en av bokmässans bloggambassadörer 2014. Det var en helt underbar upplevelse som definitivt gav blodad tand och en mängd roliga nya bekantskaper. Fantastiskt!

Sprid kärleken vidare och skriv tre bokbloggar du gillar:

Fiktiviteter, Vargnatts bokhylla, Bellas bokblogg

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen