En HSPs bekännelser - saker som får mig att gråta



Det är av en speciell orsak som jag först i det femte inlägget om HSP tar upp det här temat. Jag ville först visa andra saker som en högkänslig vardag för med sig, som bl.a. beslutsångesten och lyckan i att kunna njuta av de små detaljerna i vardagen. Det finns så många fler känslor än sorg, ilska, irritation och ändå är det vad folk först tänker på när jag säger att jag är HSP. Många får direkt uttrycket i ögonen som att de tycker synd om mig. Och visst, jag gråter mer eller mindre varje dag men jag skrattar också högt varje dag. Som vanligt är detta väldigt individuellt och det här är bara min personliga erfarenhet men jag vill inte att man bara ska anta att högkänslig = svag. Har du en ny bekant eller en vän/kollega/partner/familjemedlem som är högkänslig, läs på för att veta vad det innebär för hen och för dig själv så att du vet varför vi vill vara ensamma, varför du inte ska skrämma oss eller varför det kanske är bäst om du väljer film till fredagsmyset. Det här är för tillfället min favoritlista om HSP. Där skriver de exakt det jag vill säga: 

Highly sensitive individuals are prone to frequent crying, but not because they’re fragile. It doesn’t matter if they’re happy, sad, angry or moved ― if they feel an emotion, they’re likely shedding tears over it.

Med det sagt går vi vidare till dagens tema. Behöver jag ens säga att jag i den här listan tar upp specifika, lite ovanligare saker som får mig att gråta. Alltså sorgetårarna pga sjukdom, smärta, ångest, dödsfall osv är väl så självklara att jag inte behöver lista dem desto mer.

Saker som får mig att gråta: 

  • När någon på tv vinner vilken slags tävling som helst (musik, sport, mat osv)
  • Av ilska när mina katter inte låter mig sova (när det är som värst är jag vaken mitt i natten i 2 timmar och släpper ut o släpper in) ELLER när jag inte får sömn pga sommarvärmen
  • Vacker musik, både text och melodi
  • Ledsam musik, oftast melodi men också text
  • Filmkaraktärer som döper barn efter kompisar (gets me every time)
  • När jag ser en ensam svan (för att det sägs att svanar lever med samma partner livet ut och om jag ser en som är ensam tänker jag att den andra har dött eller att de har kommit ifrån varandra. Och även om jag idag vet att det inte alltid är så att de lever tillsammans livet ut får jag alltid tårar i ögonen om jag ser en ensam svan)
  • När jag ser bilder på mina katter som kattungar, så obeskrivligt gulliga
  • När jag ser klipp med RuPaul, haha. För att han var en sån stor positiv del av min annars pissiga sommar 2019
  • Olika tillkännagivanden t.ex. när någon berättar att de fått ett efterlängtat jobb, förlovat sig eller är gravid. 
  • Är också rätt så dålig på kärleksförklaringar, både att få och ge, klarar typ 4 ord före tårarna börjar rinna. 

Kan du relatera till någon av punkterna ? 
När grät du senast ? 

Kommentarer

  1. Gud vad skönt att jag inte är ensam om när folk vinner i tävlingar eller när de går vidare i typ talangprogram. Jag tycker inte ens om att titta på de programmen men ibland råkar jag fastna i något klipp som dyker upp på Facebook också sitter jag där med tårar i ögonen! Och så fort jag tolkar det som att ett djur är ensamt eller ledset eller övergivet. Då är det kört och tårarna kommer på en gång, som till exempel med ensamma svanar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Helt omöjligt att inte bli berörd när någon , just som du säger, går vidare i nåt talangprogram. Ja usch, finns många exempel på djurrelaterade tillfällen som fått mig att gråta. Kan knappt tänka på dem nu heller utan att bli rörd. Kul att höra att du kunde känna igen dig :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek