Tankeregn - Jack



Allt du behöver veta
Tjejer, selfies, innebandy och fest var Jacks vardag. Ett toalettbesök senare träffar han Freja med den rosa mössan. Familjerelationer rörs om. Mammor spelar keyboard. Hundar och lillebröder smälter hjärtan.

Flum
Hade hört så mycket bra om Jack och såg fram emot att äntligen läsa den. Men jag gillade den inte alls lika mycket som alla andra. Jag gillar inte användningen av metaforer, jag vill veta hur det känns på riktigt och inte höra om frostskador och fjärilar. Jag fastnar aldrig för tonårskillen Jack utan han går mig faktiskt riktigt mycket på nerverna. Han är så himla ytlig och även om man menar väl kommenterar han Frejas stora näsa om och om igen. Han säger åt Freja att hon är konstig , vilket jag förstår att han säger med kärlek i rösten och att hon inte tar illa upp (det har jag själv sagt och detsamma har blivit sagt åt mig) men när han aldrig ger henne en "riktig" komplimang blir jag förvånansvärt provocerad. Jag brukar gilla roliga relationer där man kan säga knäppa saker åt varann men här funkar det inte för mig.  Och varför pratas det inte mer om att Freja låg på tågrälsen i första scenen ? Boken är kanske för kort helt enkelt. MEN boken har också årets bästa karaktär! Enar, käre Enar. Jag skulle ha velat att hela boken skulle ha handlat om Jacks nya lillebror, att Enars mamma skulle ha stannat i Sverige och vi skulle ha fått flera familjescener. För jag gillar Jacks mamma och hennes familj också.


Ord att minnas

"Man ska inte vara en sten" - Jacks mamma om att våga visa känslor

Tankar boken väckte hos mig
Måste nämna metaforerna igen. Jag visste inte före i somras att jag hatar metaforer. Jag började läsa Jag ger dig solen och fick snabbt konstatera att den innehöll allt för många explosioner i folks huvuden, kryp i kroppen och pappor långa som höghus. Har ännu inte avslutat den boken. Även om metaforerna inte är fullt så många och irriterande som i Jandy Nelsons bok finns de ändå här i Jack också och nej, jag gillar dem inte.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen