Best of 2023

Förra årets recap avslutade jag med orden "Har orimligt höga förväntningar på bokåret 2023". Med min årliga sammanfattningslista tänkte jag nu se om året blev som jag hade hoppats. 


Årets mest minnesvärda bok: I skuggorna de vandrar av Caroline Hurtig - en otrolig läsupplevelse som berörde mig på ett plan jag aldrig hade förväntat mig! 

Årets bästa: Every Heart a Doorway av Seanan McGuire - ev bok som beskriver min boksmak till 100% 

Årets sämsta: Giraffens hjärta är ovanligt stort av Sofia och Amanda Chanfreau - väldigt vacker bok som tyvärr innehöll allt för mycket metaforer och liknelser vilket aldrig funkar för mig. 

Årets mest känslosamma: Snösystern av Maja Lunde - hur sorgliga barnböcker får man skriva egentligen

Årets finaste omslag: Christmas Dinner of Souls och Bitter

Årets överraskning: The sun and her flowers av Rupi Kaur - en poesisamling som jag relaterade till mycket mer än jag hade förväntat mig. Också av högre kvalitet än jag trodde. 

Årets besvikelse: Odder av Katherine Applegate - absolut inte en dålig bok men jag förväntar mig alltid fullpoängare av Applegate så när den här inte nådde upp dit blev jag besviken. 


2023 läste jag:

6 ljudböcker

1 e-bok

3 seriealbum

18 engelska böcker

11 svenska böcker (varav 6 finlandssvenska) 

1 finsk bok


Kul med en finsk bok med i statistiken efter många år och att hälften av de svenska böckerna var av finlandssvenska författare! Mitt mål på 30 böcker klarade jag med 3 dagar kvar av året. 

Läsningen har överlag gått ganska trögt i år. Svårt att hitta (och prioritera) lästid men då har vi ju också haft slutspurt med renoveringen, flyttat och skaffat hundvalp. Wayward Children-serien har varit årets höjdpunkt! När jag har läst annat har jag bara längtat tills jag får vara i den världen igen. Älskar också att jag har läst (och gillat!) flera poesisamlingar. 

Mål 2024

Ett par år nu har jag velat prioritera tjockare böcker och försökt tänka att läsandet ska få ta tid. Visst går jag fortfarande i samma tankar om att inte stressa mig igenom massa böcker bara för att höja på siffran men i år skulle jag vilja uppleva många historier, besöka många nya fiktiva platser och träffa massor med roliga karaktärer. Därför tänker jag under 2024 försöka läsa tunnare böcker OCH FRAMFÖRALLT välja lästid framför telefontid för det har jag varit värdelös på 2023. Dessutom ska fokus vara på att läsa böcker ur min egen hylla, för där finns så himla mycket spännande! Mitt mål är att ha under 200 olästa böcker hemma när jag om ett år sammanfattar bokåret 2024, idag ligger siffran på 216 st. Hejaheja. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen