Finlandssvensk litteratur

För de som inte vet bor jag i en liten stad i Österbotten där majoriteten pratar svenska. Min kära hemstad har en väldigt rik lokalkultur och när det kommer till litteratur har vi också fina representanter från just Jakobstad och kommunerna här runtom. Lars Sund, Kaj Korkea-aho, Ellen Strömberg och Malin Klingenberg för att nämna några.

Hur som helst slogs jag av ett sug efter mera finlandssvenskt efter att jag läst Rosanna Fellmans (också från Jakobstad, heja) poesisamling Strömsöborna. Boken lämnade mig i tårar och sen dess har jag känt ett starkt behov av mera lokalproducerat. Så här är några finlandssvenska böcker jag vill läsa snart!  


Glasvaggan - en nyutgiven fantasybok skriven av en 25-årig tjej från Vörå. Läs mera om boken här

Anteckningar från en ö - en helt otroligt fin nyutgåva om Tove Janssons och Tuulikki Pietiläs stugliv i den finska skärgården. Läs Förlagets presentation här

Silver - Hanna Ylöstalos debutroman om ett gäng tjejkompisar. Låter som en perfekt vår /sommarbok, kommer i april. Mera info här

Maresi - en fantasyserie om kvinnor i ett kloster. Har velat läsa den här så länge men första boken finns inte på min lokala bokhandel så den har fått vänta. Här kan man läsa mer. 

Har ni några finlandssvenska favoriter eller är det någon bok ni ser fram emot att läsa ? 


Kommentarer

  1. Jag vet faktiskt inte om jag läst så många finlandssvenska författare! Har du någon du kan tips om som du tycker att jag borde läsa? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Kaj Korkea-aho. Tänker att du kanske skulle gilla hans böcker Onda boken och Gräset är mörkare på andra sidan. Och så vill jag också rekommendera böckerna om Maresi av Maria Turtschaninoff även om jag inte har läst dem själv än, men har hört så mycket gott om dem :)

      Radera
    2. Tack! :D Ska kolla upp dem!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek