Slutet på The Hate U Give och read-alongen

Nu är The Hate U Give slut och read alongens sista inlägg publiceras idag. Tack till Nelly för att du ordnade allt! Det har varit riktigt roligt att läsa på det här sättet och att höra era tankar. Är gärna med i framtida read alongs om boken råkar passa.

Men här är nu mina tankar om sista delen av boken. Mina tidigare inlägg kan ni läsa här och här

Inlägget innehåller massvis med spoilers !

Först av allt får vi gå på skolbal och uppleva en hel hög med tonårsdrama. Jag tycker att Chris är irriterande här när han gör sig själv till ett offer för att Starr inte "litar på honom nog" för att berätta om Khalil för honom. Starr har varit med om nåt otroligt hemskt och vill hon inte prata om det så är det hennes eget val. Samtidigt tycker jag att Starr skulle ha berättat direkt åt Chris, för hennes egen skull. Är glad att Starr har Maya här iallafall, de är härliga tillsammans. 


Sen har vi ett par riktigt fina scener med Starr och hennes familj. De åker och tittar på hus, haha älskar när de ska välja sovrum. Också basketmatchen är så rolig. Älskar att de får ha en riktig vardag med hela familjen då de inte behöver tänka på allt runtomkring dem.
 


Då tar lyckan slut för ett tag och elände efter elände drabbar alla inblandade. Protester, brand, slagsmål.. Mycket skit helt enkelt. Ändå är jag inte rädd att något ska hända Starr eller de andra för så hemskt kan det väl ändå inte vara tänker jag. Och på tal om elände. Hur är det möjligt att det gick för polisen som det gick. Så himla orättvist. 


Slutet tycker jag är fint. Starrs ord på slutet om att de bygger upp affären på nytt, fortsätter kämpa och lever vidare. Så rörande. Sen är det ju också riktigt roligt när Maverick bjuder in Chris att åka och träna boxning tillsammans. Gillar överlag humorn jättemycket genom hela boken. 


Och sist, Hailey. Hon var inte bra för Starr längre, hon var självisk och barnslig. Vänner växer ifrån varandra hela tiden och jag är glad att Starr själv får välja vem hon umgås med och inte. Även om det aldrig är ett lätt beslut att ta. 


Jag tycker om boken väldigt mycket och ämnet är ju så viktigt. Ändå saknar jag nåt. Vet inte vad men för mig blir historien lite väl jämn. Kanske det känns så eftersom att "plot twisten" sker redan i början. Det skulle nog gett mig det lilla extra om man fått lära känna Khalil mer i början av boken och att allt hänt lite senare. Men det är bara en liten grej, det här är en riktigt bra bok som alla borde läsa idag.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek