Vem jag är som läsare idag

Jag har lärt mig mycket om vad jag gillar och inte gillar när det kommer till läsning under de senaste åren. Hur viktigt det är med representation, vilken slags uppbyggnad jag föredrar, språk som inte lockar mig och outforskade genrer. 

Tidigare läste jag mest nya, hypade YA contemporary och middle grade böcker som alla ganska långt följde samma mönster. Kanske är det just därför som jag idag är väldigt kräsen när det gäller de här genrerna. Eller kanske för att jag bara inte relaterar till kärlek på första ögonkastet och tonårsdrama längre. Det är helt enkelt inte underhållande på samma sätt som för 5+ år sen. 

Istället vill jag idag ha böcker med det lilla extra. Det får absolut fortfarande vara böcker riktade åt unga vuxna men nu vill jag att de förmedlar nåt nytt som jag inte har läst tidigare. Därför dras jag till own voices. Författare som skriver fiktion utifrån sina egna erfarenheter kring teman som t.ex att vara queer, kämpa med mental ohälsa eller tvingas fly från sitt hemland. Own voices böcker ger en helt ny nivå av trovärdighet som jag uppskattar enormt. 

Andra saker jag har upptäckt om mig själv som läsare:

  • Böckers slut gör mig sällan nöjd (kanske också därför jag är ett stort fan av öppna slut)
  • När det kommer till språk funkar inte metaforer ALLS för mig. En liknelse eller två slinker obemärkt förbi men metaforer, nej fy. Jag ser på dig Jag ger dig solen
  • Jag älskar spydiga, roliga karaktärer med just den rätta mängden mörk humor, vanligtvis bästa vännen eller syskonet. 
  • Ljudböcker upplästa av författaren själv är svårslagen combo! 
  • Men ljudböcker hålls inte i minnet på samma sätt som när jag läser. Även om jag älskar en ljudbok så minns jag inte detaljerna efter ett tag.
  • Jag nöjer mig inte med att underhållas längre utan vill lära mig nåt samtidigt men gärna sådär "av misstag", det får inte vara för uppenbart. Om en annan kultur, en sport, ett djur, rättsprocesser, andra språk eller bara hur en annan människa tänker. 
  • Sci-fi är inte alls så komplicerat som jag trott utan till och med ofta enklare att sätta sig in i än fantasy. 

Visst, det går i vågor vad man är intresserad av och vilka slags böcker man är sugen på just nu men det är också SÅ roligt att växa som läsare och att upptäcka nya sidor hos en själv, vad som är viktigt osv. Ser fram emot att om 5 år igen sätta mig ner och analysera vad som har förändrats, för det lär det ju absolut göra. 




Kommentarer

  1. Känner så igen mig i det där med att bara läsa nya YA-böcker, middle grade och contemporary! Det är intressant hur läsningen ändrar med tiden, både för att man blir äldre och för att man läser mycket. På sistone har jag nästan gjort en tvärvändning med mitt läsande och läser mest äldre böcker :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant att tänka tillbaka, man märker ju oftast inte att nåt ändrar före man kan jämföra så här konkret efteråt :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek