Best of 2020

2020 är nog det år då yttre faktorer har påverkat min läsning som mest. Tydligast syns det nog i mängden own voices -böcker som jag har läst pga händelserna kring Black Lives Matter och transfobin i sociala medier. Under våren var jag dessutom permitterad från jobbet vilket såklart gav mera lästid. Har också under pandemin velat stöda lokala författare så har läst en hel massa finlandssvenskt, såå kul! 


Totalt läste jag 37 böcker i år vilket jag är obeskrivligt glad över efter förra årets flopp. Dessutom har jag läst många riktigt bra böcker! 


Här kommer en liten lista jag brukar köra med varje år för att sammanfatta året som gått. 


Årets mest minnesvärda bok: The Seven Sisters (så himla stark läsupplevelse!)
Årets bästa: The Poet X (Czentes Omega på en stark andra plats!)
Årets sämsta: The Christmas Letters
Årets mest känslosamma: The One and Only Bob
Årets finaste omslag: Felix Ever After
Årets överraskning: Ganska nära sanningen (hade nog förväntat mig en stark bok av Anna Ahlund som vanligt men gillade den såå mycket mer än jag trodde. Så mycket att jag idag har en tatuering som är inspirerad av boken)
Årets besvikelse: The Crane Wife 

2020 läste jag:
12 ljudböcker
5 seriealbum
20 engelska böcker
17 svenska böcker



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen