Read N See sprider bokbloggskärlek

Så var det lördag igen och en ny gästbloggare får svara på de välbekanta frågorna om bokbloggande och läsande. Den här veckan är det Lovisas tur och om ni gillar det ni ser här kan ni läsa mera om och av henne genom att klicka på bilden nedan så kommer ni till hennes blogg Read N See. 


Hur kom ditt bloggnamn till?
Tankekraft. Jag spenderade ett antal timmar med att fundera ut ett namn på bloggen. Det är svårt med namn faktiskt. Jag hittade inget som funkade till Lovisa (Lovisa Läser? Ehh, har inte riktigt samma fina klang som IReadNSee), ville inte heller skapa ett alter ego – vilket jag var inne på. Men till slut landade jag på (I)ReadNSee. Det är först i efter hand som jag insett hur passande det var. Just för att jag skriver om både böcker, comics, filmer och tv-serier. Det är verkligen både att läsa och att se (även om man ser när man läser med men på ett litet annat sätt). Det är jag väldigt nöjd med idag.   

Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga?
Om mina beräkningar är korrekta, vilket jag inte skulle lita på – är totalt värdelös på matematik och siffror - så har jag bloggat sedan hösten 2011. Alltså 5 år till hösten, I think!
Bloggen var mitt projektarbete på gymnasiet. Jag ville göra någonting med filmer eller böcker, så det var antingen att skriva en egen bok eller att starta en blogg. Jag håller fast vid att starta en blogg var det bästa valet. Jag inser att jag är ganska duktig på att inkludera mina intressen i min utbildning – det gör det hela mycket roligare! Jag hade typ som syfte att få spendera mer tid till mina intressen (läsa böcker) – inte helt fel att få lägga skoltid på det.

Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva? (recensioner, tips, book haul...)
Jag gillar mina ”specialinlägg” som jag kallar dem, som inte publiceras så ofta. Exempelvis när man skriver om intressanta ämnen som rör hela den här världen, mina olika projektinlägg/listor m.m. Skrev ett inlägg om Tintin för några år sedan när det blev en debatt om det, mitt Smallville-projekt, The New 52-projektet, hela Comics Education som jag publicerade i julas och fortfarande håller på med. Den typen av inlägg tycker jag är roliga att skriva/producera. Tyvärr händer dem inte så ofta.

Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?
Det är väldigt blandat, och det beror till stor del vilken blogg det är jag läser. Från vissa bloggar läser jag allt som publiceras – hur det än publiceras. Andra vet jag brukar skriva bra recensioner och andra vet jag brukar hitta på roliga ”specialinlägg”.  

Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Oj, va svårt. Varierad. Specifik. YA. (Och fantastisk – som i fantasifull om jag får lägga till ett 4:e ord!).

Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)
Humm… bra fråga! Heltäckande, if that makes sense! Jag vill läsa böcker som har en spännande handling, vilket egentligen innebära vad som helst, men det måste finnas en central och spännande handling. Sedan kan spännande handling innebära att det är en fantasivärld/universum att utforska(The cosmere), ett mord att utreda(lite J.D.Robb), en revolt att leda/ignite(Hungerspelen), eller vad som helst. Det ska också vara roligt, men samtidigt sorgligt/rörande. Actionfyllt/äventyr och romantik. Allt ska finnas. Heltäckande. Det gillar jag.
Optimala längden ligger nog runt 300-400 sidor, dock beror det helt på hur boken är skriven. Harry Potter på 1000 sidor är långt men det är inga problem att läsa det för att det är bra. Andra böcker vill man kanske inte läsa mer än 200 sidor. Dessutom finns det en skicklighet med att skriva korta böcker som jag uppskattar. Neil Gaiman gör det väldigt bra både med Coraline och Odd and The Frost Giants.
Jag vill ha någon typ av slut. Det är det jag begär. Skrev ett inlägg för ett tag sedan om The Walking Dead och hur jag hatar det faktum att den serien kan komma att hålla på i hur många år som helst. Alltså, det kommer inte komma ett slut. Jag vill veta hur det går, och jag vill veta att det kommer gå någorlunda bra – alltså att jag är okej med slutet, och jag vill att det ska hände inom en överskådlig framtid. Jag vill ha ett slut.

Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet?
Alltså, jag är en nörd. I alla dess bemärkelser. Så förutom böckerna, filmerna, tv-serierna och comics, så pluggar jag ganska mycket. Jag tycker genuint att det är roligt att plugga för att lära mig saker, och det tar ganska mycket tid. Pluggar för övrigt till ämneslärare till gymnasiet, med engelska och idrott som ämnen, och dessutom läser jag även en fristående kurs i Geografi B – där jag nu håller på att skriva en B-uppsats. Så det är typ det jag gör. Tränar en del med – älskar att simma.   

Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.
Utomhus på sommaren i solsken/värme. Kan spendera timmar på sommaren med att bara vara i solen och läsa. Underbart. Behöver inte vara någon specifik plats bara de förhållandena råder!

Vad läser du just nu?
 Volym 7 av Scott Snyders Batman-run Endgame, och Sophie Kinsellas Finding Audrey! Läste klart dessa under tiden jag skrev inlägget och läser (lyssnar på) The Raven King av Maggie Stiefvater!

Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Många spenderar mycket tid på typ facebook och liknande, jag spenderar min tid på Goodreads. Det är det bästa som finns! Jag önskar att man gjorde något liknande för filmer och tv-serier. Imdb är bra för att söka efter skådespelare m.m. men inte så mycket mer.
Jag gillar dessutom listor, så jag har också anteckningsböcker(ja, plural) med alla böcker som jag har läst, listor uppklistrade på väggarna över skrivbordet över böcker som jag ska läsa och så vidare.  

Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa?
Genom andra bloggar för det mesta.

Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna?
Jag använder faktiskt min egen blogg för det här. Funkar lika bra – tycker i alla fall jag som inte har någon koll på hur Bloglovin fungerar!  

Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)
Det är alltid kul när andra bloggare länkar till och uppskattar det man skriver. Fick exempelvis en liten mention på Book Obsession’s ”länkkärleks-inlägg” i vintras angående mitt Comics Education-projekt. Det är väldigt kul när folk gillar det man producerar och skriver, och även sprider det vidare till andra!      

Nämn en negativ sak med bokbloggandet.
Det tar ju ganska mycket tid att hålla på med det här, och ibland kan jag känna mig pressad att få ut inlägg och skriva bra och intressanta saker i inläggen.     

Vad är det roligaste med att bokblogga?
Jag tycker hela grejen är roligt. Det är kul att läsa böcker, tänka ut saker att berätta om dem för andra, fixa med inläggen och så vidare. Det är självklart även kul om folk kommenterar och vill diskutera böcker, men även om det inte händer så är jag rätt nöjd med att bara fixa och hålla på med bloggen.   

Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, börja videoblogga, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)
Jag har länge velat anordna en tävling. Kanske när bloggen fyller 5-år till hösten?! Annars har jag inga direkta förändringsplaner för bloggen. Jag är ganska nöjd med att fortsätta med det jag gör nu. Det är självklart jättekul om folk gillar ens blogg, höga sidvisningar och mycket kommentarer. Dock är min inställning mest att bloggen är något för mig själv. Jag har ganska många läsprojekt och annat med böcker och serier att läsa/kolla på och bloggen är suverän till att hålla koll på detta och reflektera kring det man läser/ser. Jag tror den inställningen påverkar en hel del vad jag gör på/med min blogg.   

Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 
Schitzo-Cookie’sPetras och Book Obsession är tre riktigt fina bloggar som jag följer! Kolla in dem!  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek